Amb bars i restaurants tancats i les botigues especialitzades sota mínims, la venda en línia de productes vinícoles s'ha disparat i ha mitigat, sense poder evitar la crisi del sector, que ha hagut d'adaptar-se a l'emergència de la COVID-19 a marxes forçades.

Oriol Ripoll, conseller delegat de Decántalo, una de les botigues de vi online espanyoles, explica que durant el primer mes de quarantena han incrementat la facturació de forma exponencial. Preveuen facturar aquest mes d'abril més que durant la campanya de Nadal passada -novembre i desembre-, que acostuma a representar prop d'un 30% de les vendes anuals. O dit d'una altra manera: allò facturat només durant la primera meitat d'aquest mes representa el 115% del que s'ha venut durant tot el mes d'abril de 2019.

Ripoll assenyala que l'estat d'alarma ha fet que els que solen anar a botigues de barri hagin recorregut ara a la seva pàgina web i confia que, un cop passi tot, aquests nous clients segueixin usant el servei de venda en línia: «Han descobert que és fàcil, econòmic, ràpid i tenen molta oferta a la seva disposició». Detalla que a Espanya, un mercat menys acostumat que el d'altres països europeus a la compra en línia, l'increment de vendes s'ha accentuat especialment.

En Decántalo pràcticament han doblat durant aquestes dates el personal que treballa en magatzem, passant de 8 a 14 treballadors, mentre que des de casa teletreballen 12 persones més. L'equip de magatzem s'ha dividit en dos torns, per minimitzar així el risc de contagi entre uns treballadors que compten amb material de protecció com mascaretes.

ERTOs a molts cellers

Que la venda per internet s'ha disparat també ho saben al celler Família Torres, que ha doblat la seva venda en línia i ha arribat a «nivells similars als de les campanyes de Nadal». Així ho assegura el seu director general, Miquel Torres, que no obstant això necessita que la venda en línia és «residual» per a aquesta empresa i que el seu increment «en cap cas compensa la caiguda de vendes de canal restauració».

A causa del decret d'alarma, Família Torres ha hagut de paralitzar les visites enoturístiques que ofereix al seu celler, així com tancar temporalment els seus dos restaurants al Penedès i un tercer a Barcelona. L'empresa s'ha acollit a un expedient de regulació temporal d'ocupació (ERTO), que ha afectat unes 60 persones, segons informa Torres.

Lluís Barrero, de la distribuïdora Iguazú Vins, també indica que la seva empresa ha hagut de fer un ERTO entre la seva plantilla, així com prescindir temporalment d'autònoms que col·laboren amb ells de forma habitual. El 80% del que factura aquesta distribuïdora és per comerç amb hostaleria, ara totalment inactiva. Iguazú Vins no només ha vist com ha caigut de cop i volta tota activitat econòmica, sinó que a més ha hagut de bregar amb impagaments d'alguns dels seus clients, que al seu torn s'han vist desbordats per la situació, lamenta.