L'empresa automobilística Rieju aixecarà el dilluns 18 de maig l'ERTO de força major que afectava la vuitantena de treballadors de la plantilla. Segons han informat fonts sindicals, l'anunci ja s'ha comunicat al comitè d'empresa, de tal manera que la setmana vinent es tornaria a reprendre la producció.

Amb 75 anys d'història, Rieju SA és l'única marca 100% catalana que segueix fabricant motos al país. De fet, les motos Rieju es fabriquen al nucli urbà de Figueres, ja que, amb el desenvolupament urbanístic, la planta ha acabat envoltada d'edificis.

L'aixecament de l'ERTO en una empresa històrica com Rieju és una «bona notícia», diu Josep Serra, secretari general de CCOO d'Indústria a Girona. Part de la producció està subcontractada i els motius pels quals s'aplicava l'ERTO era per problemes de subministrament de proveïdors i peces pel muntatge final de la moto. Aquest diari va intentar, ahir, sense èxit, contactar amb la direcció de l'empresa.

Serra explica que ara s'està recuperant l'activitat que va caure pel tancament total de l'economia entre el 30 de març i el 9 d'abril i assegura que l'empresa Hutchinson, establerta a Palamós i dedicada a la fabricació de pneumàtics de bicicletes, també està recuperant progressivament l'activitat. Poc abans que esclatés la crisi del coronavirus, Rieju va comprar el negoci d'enduro de Torrot Electric Europa que comercialitzava les motos amb la marca Gas Gas, amb fàbrica a Salt. L'operació va incloure l'adquisició de la plataforma intel·lectual i industrial d'enduro, amb què l'empresa passava a fabricar els models a la planta de Figueres alhora que apostava per l'obertura de nous mercats. Fabrica 12.000 motos l'any i exporta el 85% de la producció a més de 40 països. L'any passat ja havien començat a notar signes de recuperació després de la crisi econòmica del 2007.

Tango 2.0

Fundada l'any 1942, el fabricant va rellançar el juny del 2019 la nova moto Tango 2.0 amb una inversió de 540.000 euros i l'ampliació de la plantilla, tot i que no havia assolit encara els índex d'abans de la crisi, quan la producció de motos se situava en les 20.000 unitats. El 2007 va caure en picat fins les 5.000 i la plantilla es va reduir dels dos-cents a una cinquantena de treballadors. El nou model de 125cc va suposar l'ampliació de la plantilla en 20 persones, fins els 78 treballadors.