Els accidents de trànsit han causat nou morts des de principis d'any a les comarques de Girona, vuit de les quals en carreteres. La víctima restant -un motorista- va morir en una via urbana, al terme municipal de Capmany.

Des que es va decretar l'estat d'alarma -el 16 de març- s'han hagut de lamentar dues víctimes mortals.

Els dos accidents mortals han tingut lloc el mes de maig. El primer es remunta al 5 de maig quan un jove vianant de 22 anys que va morir atropellat a l'AP-7 a Salt. Abans de l'accident se l'havia vist circulant amb bicicleta sense llum per l'autopista.

Mentre que el segon sinistre viari fatal va tenir lloc a Palafrugell, el 19 de maig. La víctima mortal també va ser un jove, en aquest cas un motorista de 23 anys que va patir una sortida de via a Palafrugell. El van traslladar amb vida fins a l'hospital Josep Trueta de Girona en estat crític però no va poder superar les ferides i va perdre la vida al cap d'unes hores.

Sumant les xifres a qualsevol tipus de via de les comarques de Girona durant els cinc primers mesos de l'any, n'hi ha hagut nou en vuit sinistres viaris.

S'ha de dir, però, que de gener a maig ha estat especialment negre pels anomenats col·lectius vulnerables: han mort tres motoristes, un vianant i un ciclista.

Cal destacar que en un dels accidents amb un motorista finat, els Mossos de Trànsit van detenir el conductor d'un cotxe com a presumpte responsable de la mort de l'usuari del vehicle de dues rodes en un accident de trànsit a la GI-555, a Massanes. L'acusat, el 9 de febrer, va realitzar presumptament un avançament antireglamentari que va provocar la sortida de la via i posterior caiguda de la víctima mortal del sinistre.

En aquests tres mesos també hi ha hagut un altre sinistre viari mortal força notori. L'11 de febrer una conductora es va saltar un control i va morir en accidentar-se a Ripoll. La dona, que tenia antecedents, va caure en un canal a tocar de la carretera C-17 amb el vehicle en donar un cop de volant, després de trobar-se els Mossos d'Esquadra a la carretera C-17. Malgrat els intents, els serveis d'emergències no van poder salvar-li la vida.

També és destacable que el pitjor mes ha estat el febrer, amb un total de quatre accidents amb quatre víctimes mortals.

43 morts a Catalunya

A Catalunya des de l'1 de gener fins al 31 de maig d'aquest any, 43 persones han mort en 36 accidents mortals a les carreteres. Això suposa un descens d'un 37,6% en el nombre de víctimes mortals respecte a mateix període de l'any passat, en el qual van perdre la vida 69 persones. Pel que fa a la xifra d'accidents mortals, hi ha hagut un descens del 45,4% respecte al 2019.

Aquest mes de maig, que ha coincidit amb l'inici de la desescalada del confinament pel coronavirus segons informa el Servei Català de Trànsit mentre que el maig de l'any passat n'hi va haver 15. Això suposa una reducció del 40%.

Si analitzem les morts per tipus de dia de la setmana, més de la meitat de les víctimes mortals, 23 de les 43 registrades, han estat en dies feiners. Fins ara, la majoria dels accidents mortals s'havien concentrat en cap de setmana o festiu; una tendència que es mantenia des de l'any passat.

També convé destacar que han augmentat els accidents mortals que s'han produït amb un únic vehicle implicat. Enguany fins al 31 de maig, 18 dels 36 accidents mortals han ocorregut amb un sol vehicle, el que suposa el 50% del total de sinistres, i l'any passat en el mateix període aquest tipus d'accidents suposaven el 30% de la sinistralitat mortal.

Des del Servei Català de Trànsit es vol recordar que conduir és sempre una activitat de risc que requereix la màxima atenció i que distreure's amb el mòbil mentre es condueix provoca accidents.