15 de juny de 2020
15.06.2020
Diari de Girona

Els degans de Medicina rebutgen formar els futurs metges a distància

Reivindiquen la necessitat de mantenir les pràctiques clíniques presencials

15.06.2020 | 12:08
Una sala de pràctiques de la Facultat de Medicina de la UdG, foto d'arxiu

Els degans de les vuit facultats de Medicina de les universitats catalanes públiques i privades han signat un comunicat conjunt en què reivindiquen la necessitat de mantenir les pràctiques clíniques presencials perquè creuen que no es pot formar els futurs metges "a distància".

Els degans de les facultats de Medicina de les universitats de Girona (UdG), de Barcelona (UB), Autònoma de Barcelona (UAB), Pompeu Fabra (UPF), Rovira i Virgili (URV), de Lleida (UdL), de Vic (UVic-UCC) i Internacional de Catalunya (UIC) expressen la seva preocupació per l'efecte de la pandèmia en els plans docents dels ensenyaments de Medicina, principalment en relació amb les pràctiques clíniques.

Davant d'algunes veus que demanen una formació totalment a distància, els degans defensen que la docència virtual i presencial no han de ser competidores entre si, sinó complementàries, i que "l'ensenyament de la Medicina moderna no es pot fer, ni s'ha de fer, seguint models d'universitat a distància".

"No és encertada ni admissible la substitució radical de l'ensenyament compartida en les aules o en els laboratoris per una formació a distància fonamentalista", afirmen en el comunicat.

La nota també recorda que més de 500 alumnes de Medicina i d'Infermeria de tot Catalunya que van veure suspeses sobtadament les seves pràctiques clíniques a causa de l'emergència sanitària, pocs dies després responien solidàriament a la demanda de voluntaris per fer de metges o infermers (els que ja eren graduats) o per a tasques de suport (els alumnes de grau).

En aquest sentit, els degans afirmen que no s'entén la formació en Medicina "en un entorn que suposi encara més limitació o la desaparició de les pràctiques clíniques en els hospitals i centres d'atenció primària, fonamentals perquè aquest aprenentatge es faci en contacte amb pacients, familiars i professionals".

"Pretendre extrapolar la transformació digital d'altres elements formatius (congressos mèdics, estades i cursos de formació continuada) a la formació holística necessària dels metges -afegeixen- va en contra de demandes bàsiques que fa la nostra societat cap a la professió mèdica: més empatia, millor comunicació i més proximitat amb els pacients ".

· Consulta tota la informació relacionada amb el coronavirus

Compartir a Twitter
Compartir a Facebook