El passat 15 de juny, el Servei Català de Trànsit (SCT) va tornar a activar les restriccions de pas de camions per l'N-240 a Ponent i l'N-340 a Terres de l'Ebre. D'aquesta manera, la prohibició, que s'havia aixecat quan es va decretar l'estat d'alarma pel coronavirus, va tornar a ser vigent. Els camions, però, encara poden circular pels trams d'N-II a comarques gironines. En concret, els que s'estenen entre Montgat (Maresme) i l'enllaç amb la carretera de Blanes (Selva), i els que hi ha entre Fornells de la Selva i la Jonquera (Alt Empordà).

De totes maneres, però, la mesura té els dies comptats, perquè la Generalitat preveu que la prohibició torni a estar vigent a partir d'aquest dijous 25 de juny. Segons informen des de l'SCT, la publicació de la represa de les restriccions s'ha retardat uns dies perquè estava pendent de tràmits administratius. L'han de signar dos consellers (el de Territori i el d'Interior) i, a més, l'Estat ha de recuperar les bonificacions que s'apliquen als transportistes (a qui s'obliga a desviar-se per l'AP-7).

De fet, aquest decalatge entre la tornada de les restriccions ha aixecat crítiques a Bàscara (Alt Empordà). Aquí, com explica el seu alcalde, Narcís Saurina, hi ha veïns que es plantegen tornar a tallar el trànsit a l'N-II, com ja van fer el 2013, per reclamar que els tràilers deixin de passar per la Nacional, que creua el poble.

«Se'ns deixa de banda»

La tornada de les restriccions, però, no ha agradat gens al sector de transport de mercaderies. «Durant l'estat d'alarma per la covid-19 se'ns ha dit que érem un sector clau; però ara que tornem a la normalitat, se'ns deixa altre cop de banda», critica el president de la Confederació Empresarial de Transports per Carretera de Catalunya (CETCAT), Eduard Ayach, qui no s'oposa al fet que els tràilers s'hagin de desviar per autopistes, però sí que reclama que, en aquest cas, el peatge sigui 100% gratuït. «Allò que és perillós no són els camions, sinó l'estat d'aquestes carreteres, que no estan adaptades», critica. «Durant el confinament, quan el vehicle privat ha desaparegut, els camions no han generat cap perill; per això, qui ha de respondre és el titular de la via, perquè és ell el responsable de no tenir-la en condicions», diu Ayach, reiterant al Govern espanyol que apliqui la gratuïtat de peatges.

A més, el president de la CETCAT també recorda que, tot i les bonificacions, els costos dels peatges s'afegiran a les pèrdues que, ja de per si, ha patit el sector del transport amb la covid-19. «De mitjana, estem parlant que s'ha deixat de facturar entre un 30 i un 40%; però hi ha empreses que es dediquen a la distribució a hotels i restaurants on aquest percentatge puja fins al 60%», afirma Eduard Ayach.

A més de la tornada de les restriccions, els camioners també critiquen que les mesures de seguretat que han pres pobles i ciutats per frenar la covid-19 «no han pensat gens en el sector». Eduard Ayach explica que molts ajuntaments han ampliat zones per a vianants, restringint els aparcaments de càrrega i descàrrega i limitant-ne els horaris. «Això penalitza els repartidors, perquè hi ha casos en què, literalment, han de fer més d'un quilòmetre a peu per poder lliurar la mercaderia», critica el president de la CETCAT.

Aquesta confederació agrupa unes 19.000 empreses d'arreu de Catalunya.