07 de juliol de 2020
07.07.2020
Diari de Girona

Les policies locals controlaran conductors de patinets elèctrics i ciclistes

Trànsit coordina la campanya preventiva que per primer cop s'enfoca en els vehicles de mobilitat personal Des d'inicis d'any han mort un ciclista i un conductor de VMP a la província de Girona

06.07.2020 | 22:44
Una dona anant amb patinet elèctric per Girona.

El Servei Català de Trànsit (SCT) coordina la campanya preventiva que per primer cop s'enfoca en els vehicles de mobilitat personal (VMP). Trànsit apel·la en un comunicat a la «bona convivència» dels conductors d'aquests vehicles i de bicicletes amb la resta d'usuaris de la xarxa viària i al «respecte de tots per la normativa establerta».

Des d'ahir dilluns fins al diumenge 12 de juliol en el cas dels conductors de VMP -principalment patinets elèctrics-, es controlaran conductes de risc com circular per voreres i zones de vianants, exceptuant els monopatins, patinets o aparells similars que ho facin a pas de persones; la circulació transportant més persones que places permeses; circular amb auriculars connectats a receptors o reproductors de so; utilitzar dispositius de telefonia mòbil durant la conducció; i la circulació de nit o en situacions amb poca visibilitat, sense que el vehicle disposi de llum ni l'usuari porti roba o elements reflectants.

Testos d'alcohol i drogues

Trànsit recorda que els conductors de VMP estan obligats a sotmetre's a les proves de detecció de drogues i d'alcohol (en aquest cas, no es podrà superar la taxa de 0,25 mil·ligrams per litre d'aire expirat). Pel que fa a l'ús del casc i elements de protecció, es tindrà en compte el que s'estableixi a les ordenances municipals.

La sinistralitat dels VMP no està comptabilitzada a les comarques gironines, però com va informar al seu dia Diari de Girona, un home va morir al febrer per la conducció d'un patinet elèctric a Lloret de Mar.

Pel que fa als ciclistes, es controlarà, entre d'altres, com informa el SCT: circular utilitzant auriculars connectats a aparells receptors o reproductors de so i/o telèfons mòbils; no respectar els semàfors en vermell i els senyals de STOP o cedir el pas; la circulació per zones de vianants i voreres habilitades sense respectar la preferència del vianant; el transport d'un menor de 7 anys sense seient o casc homologat; no utilitzar el casc de protecció; circular en el sentit contrari de la marxa; circular agafat a un vehicle en marxa, sense agafar el manillar amb les dues mans o fent zig-zag entre els vehicles en marxa; circular de nit, sense dispositius d'enllumenat ni la senyalització reglamentària; circular amb presència de drogues a l'organisme i/o no sotmetre's a les proves de detecció d'aquestes substàncies.

Les policies locals també vetllaran perquè els altres usuaris respectin la mobilitat de les bicicletes: els estacionaments de vehicles als carrils bici, vies de ciclistes i zones de reserva d'estacionament de bicis sense autorització; la circulació dels vehicles de dues rodes pels carrils bicis i les vies de ciclistes; i no respectar la prioritat de pas dels ciclistes en un carril bici, un pas de ciclistes o un voral senyalitzat.

A la darrera campanya preventiva centrada en ciclistes, feta el juliol de 2019 a Catalunya, es van fer 850 controls i es van imposar 700 denúncies a ciclistes, i 86 a altres usuaris. De les primeres, 382 eren per distraccions, 316 per conductes de circulació de risc i 2, per infraccions d'estacionament.

Sinistralitat

Durant el primer semestre de 2020, ha mort un ciclista i un conductor VMP a les comarques de Girona. Va ser el primer accident de trànsit mortal de l'any, en una pista forestal del massís de les Gavarres. A Catalunya, en total han mort quatre ciclistes, igual que en el mateix període de l'any passat. En tot el 2019, van morir 14 ciclistes, i a les comarques gironines, en van morir quatre.

Compartir a Twitter
Compartir a Facebook
L'últim El més llegit