10 de octubre de 2020
10.10.2020
Diari de Girona

L'Estat admet falta d'efectius als centres de Seguretat Social però diu que és temporal

Assegura que les jubilacions, els concursos de trasllat i l'estat d'alarma per la COVID-19 han deixat les oficines gironines amb dèficit de personal

10.10.2020 | 00:31
L'oficina de la Bisbal, aquest estiu, tancada mentre un usuari espera a fora.

El govern de l'Estat ha garantit que el tancament parcial de les oficines de la Seguretat Social a les comarques gironines després de l'estat d'alarma per la covid-19 és només una «situació temporal», i garanteix que nomenarà treballadors interins per cobrir les vacants mentre no s'hi puguin destinar funcionaris de carrera. En una resposta escrita als diputats de JxCat al Congrés, Mariona Illamola i Sergi Miquel, el Govern espanyol admet que, des de principis de 2020, s'han produït «diverses circumstàncies», com ara jubilacions i concursos de trasllat, que han suposat «una pèrdua d'efectius» en les oficines de la Seguretat Social, situació que, argumenten, es va veure agreujada per l'estat d'alarma i la pandèmia del coronavirus.

El passat mes de juliol, la Central Sindical Independent i de Funcionaris (CSIF) va aixecar la veu d'alerta: els centres d'atenció i informació de la Seguretat Social (CAISS) a les comarques gironines obririen de nou les seves portes després de l'estat d'alarma, però alguns d'ells ho farien només parcialment, tot unificant serveis. A més, van recordar que en els darrers anys ja s'havien anat produint tancaments parcials de les oficines de Sant Feliu de Guíxols, Ripoll i la Bisbal d'Empordà. Per tot plegat, el sindicat va exposar els seus temors que aquests tancaments parcials es poguessin convertir en definitius i va sostenir que l'Estat està «abandonant els seus serveis» a les comarques gironines, tot denunciant una manca «gravíssima» de personal de l'administració de l'Estat a la demarcació, situació que van qualificar d' «incromprensible», tenint en compte l'índex d'atur i la necessitat de gestionar l'ingrés mínim vital.

Davant d'aquesta situació, els diputats Mariona Illamola i Sergi Miquel, de JxCat, van demanar explicacions al govern espanyol, a qui van preguntar per escrit en quin termini pensava solucionar els problemes «endèmics» de personal que pateixen les oficines de la Seguretat Social a les comarques de Girona.

En la seva resposta, el govern espanyol manifesta que és conscient de la situació, que afecta a diverses oficines d'arreu de l'Estat però de manera molt particular a les comarques gironines. En la seva resposta, el govern assenyala que les jubilacions, els concursos de trasllat i la pandèmia de la covid-19 han estat les principals causes del dèficit d'efectius en les oficines de la província. Segons indica, per pal·liar aquesta situació, i per mantenir l'atenció presencial a totes les seves oficines amb les garanties necessàries, la Direcció Provincial de Girona «s'ha vist obligada a concentrar l'atenció en alguns dels seus centres» per tal d'optimitzar recursos. D'aquesta manera, s'ha fet una concentració parcial dels CAISS de Sant Feliu de Guíxols i la Bisbal, de manear que l'oficina de Sant Feliu obre els dilluns, dimecres i divendres i la de La Bisbal els dimarts i els dijous, a més d'una tarda un dels dos dies. Al Ripollès i la Garrotxa, l'activitat principal es concentra a Olot, però hi ha un funcionari que es desplaça a Ripoll cada quinze dies. A Santa Coloma de Farners, el centre comarcal tanca els dimarts, dimecres i dijous, desplaçant la seva plantilla al CAISS de Girona per donar un cop de mà amb les tasques d'atenció. D'aquesta manera, les oficines de Santa Coloma estan obertes els dilluns i els divendres.

La resposta estatal remarca, tanmateix, que totes aquestes concentracions han estat autoritzades «exclusivament amb caràcter temporal». En l'escrit, el govern estatal es compromet a cobrir les vacants amb personal interí fins que no s'hi puguin destinar funcionaris de carrera, especialment per poder gestionar totes les accions relacionades amb l'ingrés mínim vital. Tot i això, també recorda que durant l'estat d'alarma es van millorar l'atenció telemàtica i telefònica.

Compartir a Twitter
Compartir a Facebook
L'últim El més llegit