La comunicació va reivindicar-se ahir en el fòrum BTM(Business Tourism Market) de Lloret de Mar com a eina d'ajuda al turisme perquè surti de l'actual crisi com un dels sectors econòmics més afectats per la pandèmia.

La segona jornada d'aquesta cita organitzada per la Fundació Guitart, l'Agència EFE i l'Agència Catalana del Turisme va començar ahir amb una taula d'experts en la matèria i en la qual, d'inici, el director executiu de la Comissió Europea de Viatge, Eduardo Santander, va advocar per projectes multinacionals entre «ciutats que s'agermanen des del punt de vista de la promoció».

Santander va explicar des de Brussel·les, en aquest col·loqui amb ponents telemàtics i presencials, que, a Europa, només es contempla la sortida endavant del sector turístic, que està «tan tocat que necessita una reinvenció». «Hem de cooperar al cent per cent i que la confiança torni», va afegir, tot i que va reconèixer que queda «un camí ardu i difícil» que precisarà d'una comunicació de qualitat. La directora de Lloret Turisme, Elizabeth Keegan, va relatar les dificultats d'una destinació de primer ordre en els inicis de la pandèmia, i va precisar que la clau va ser comptar amb el primer pla de protocols de seguretat a Espanya.

Keegan, després de defensar el valor de la política comunicativa en aquestes circumstàncies, va deixar clar que el seu municipi descarta que el sector «hiberni» ara, i va defensar l'activitat en els propers mesos des de campanyes de promoció que atreguin visitants. La seva homòloga a Barcelona Turisme, Marian Muro, va confeccionar una llista per reaccionar a la crisi actual que inclou «lideratge, anticipació, transparència i escoltar els altres per saber els missatges que requereixen». «Cal dir el que passa», va indicar Muro, que va puntualitzar que tot això «sense caure en alarmismes», però sí fugint «dels rumors». El seu homòleg a l'Ajuntament de Madrid, Héctor Coronel, va destacar en la seva intervenció la importància de la creació audiovisual per arribar al públic i va explicar que la capital espanyola està «a l'avantguarda».

La taula va comptar també amb la presència del director d'Investigació de Campus de Turisme, Hostaleria i Gastronomia CETT de la Universitat de Barcelona, Eugeni Osácar, per a qui «les destinacions necessiten més que mai crear una marca emocional».

El responsable de la companyia eMascaró, Toni Mascaró, va explicar com a expert en comunicació digital que el coronavirus va accelerar «de manera salvatge» la necessitat de transformació de les empreses, i va posar el focus en «l'anàlisi de dades». Aquesta primera taula de la segona jornada del BTM va comptar amb una introducció a càrrec de l'alcalde de Lloret de Mar i vicepresident del Patronat de Turisme Costa Brava Girona, Jaume Dulsat, que va advocar també per «cooperar amb els rivals», com defensava poc després Eduardo Santander.