13 de novembre de 2020
13.11.2020
Diari de Girona

Intel·ligència artificial per alleugerir l'aïllament causat per la COVID a Olot

El dispositius contenen formació sobre l'ús dels equips de protecció individual Els pacients poden fer videotrucades amb les seves famílies i comunicar-se amb l'equip d'infermeria Proporcionen moments de recolliment

12.11.2020 | 23:51
Un malalt fa servir una pantalla intel·ligent Alexa a la seva habitació.

L'hospital d'Olot i comarcal de la Garrotxa ha instal·lat dispositius d'intel·ligència artificial a les habitacions de les unitats d'hospitalització i d'alguns controls d'infermeria. La finalitat és millorar l'orientació de les persones en aïllament, conèixer com han passat el dia o la nit, permetre les videotrucades amb familiars o oferir rutines de relaxació i exercicis de recuperació són algunes de les prestacions que ofereixen els dispositius.

El projecte, denominat RobRom, es va iniciar el mes de juny i ha permès instal·lar una quinzena de dispositius per a l'acompanyament de les persones ingressades. Es van instal·lar dispositius Alexo Echo Show 8 a les persones en aïllament per covid-19 a l'hospital. Es tracta de pantalles intel·ligents amb càmera i altaveus integrats que compten amb un assistent virtual capaç de contestar les preguntes dels pacients mitjançant la veu.

L'operació es va fer dins l'àmbit d'un projecte pilot tirat endavant entre l'hospital i l'empresa catalana Yasyt Robotics. Es tracta d'una empresa especialitzada en la robòtica social. Fan dissenys per a interactuar amb les persones d'una forma amable a través de comunicació multimodal.

Fonts de l'hospital han subratllat que la pandèmia de la covid-19 ha posat en evidència la importància de les noves tecnologies a l'hora de millorar les situacions de confinament i aïllament, i també de mantenir les comunicacions entre els malalts i els familiars.

En aquesta línia els dispositius permeten als pacients fer videotrucades a les seves famílies i comunicar-se amb l'equip d'infermeria.

Des d'aquesta tardor, i en una segona fase del projecte, s'han ampliat mòduls de continguts en funció de les necessitats que s'han anat detectant en aquestes primeres setmanes de prova.

Rutines diàries de relaxació i meditació, contingut espiritual que ajuden la persona a tenir moments de recolliment quan ho desitja o formació específica en exercicis respiratoris són alguns dels canvis que s'han introduït en aquesta darrera fase.

A banda de les prestacions a les persones que han d'estar aïllades o ingressades, RobRoom també busca fer més fàcil les tasques als professionals que les atenen. Així, els dispositius contenen un mòdul de formació per als professionals sanitaris, de moment sobre la utilització dels equips de protecció individual, enfocat a la covid-19. Paral·lelament, el Servei de Rehabilitació ha treballat un contingut específic per donar suport en exercicis respiratoris i mobilitzacions.

La implantació d'aquest projecte va anar precedit d'una formació al personal d'infermeria de les unitats d'hospitalització on actualment hi ha els dispositius.

Entre altres aspectes, es van explicar les funcionalitats de les Alexas o el circuit per donar d'alta les famílies amb pacients ingressats. És un projecte en constant evolució i permet l'adaptació a noves necessitats assistencials.

L'ús de la veu en aparells tecnològics és cada vegada més habitual, i en aquests casos permet als pacients ingressats utilitzar-los també per a activitats d'oci.

Conèixer detalls meteorològics, escoltar la ràdio o música són algunes de les activitats que es poden fer amb els dispositius i que ajuden a combatre la sensació de soledat durant l'ingrés.

Compartir a Twitter
Compartir a Facebook