Desenes de membres de la plataforma No és un vial, és un carrer, ahir vespre, van tallar al trànsit l'avinguda Sant Jordi, a la rotonda de la Solfa. El lloc escollit era un dels extrems del tram de l'avinguda Sant Jordi on falta el senyal de prohibit el pas als camions de nou tones. En canvi, poc després del giratori, hi ha un senyal de prohibició del pas als camions de més de nou tones pels carrers del centre d'Olot.

Els membres de la plataforma consideren el senyal com un símbol del greuge comparatiu que tenen amb la resta de carrers d'Olot. Reivindiquen que l'avinguda ha estat sempre un carrer, encara que durant dècades l'han denominada vial.

A les 19 hores, els veïns es van posicionar davant del vial d'entrada a l'avinguda Sant Jordi amb camises reflectants, pancartes i banderes. Els vehicles van ser desviats per la Policia Municipal cap als carrers que travessen Olot. Ara, hi ha obres a la plaça Clarà i una de les vies principals, l'avinguda Camil Mulleres, està mancada d'un carril.

Entre aquest fet i que era una hora de tornada del treball, el trànsit pel centre d'Olot es va alentir, van haver-hi cues i costava sortir de les cruïlles. A més, la Policia Municipal va tallar l'avinguda Sant Jordi al giratori de la Rodona.

Mentrestant, els manifestants es van disposar per passar l'hora que havia de durar el tall de trànsit. Van cantar les corrandes del vial, que ja havien cantat en manifestacions anteriors, i van corejar crits de protesta contra el trànsit de camions pesants i els transports d'animals vius. El que més van reivindicar va ser la consideració de carrer que van perdre a finals dels anys vuitanta, quan els van convertir de manera progressiva primer en una alternativa al trànsit del centre i després en la manera més ràpida i pràctica de travessar Olot.

Amb l'obertura dels túnels de Bracons el 2009, l'avinguda va haver d'absorbir el trànsit dels camions que fan la ruta entre Osona i els polígons industrials de la Garrotxa i a la inversa. Fa uns dos anys, els sots en el paviment i el mal estat de l'asfalt van mobilitzar els veïns. La solució definitiva que els planteja l'Ajuntament és la variant d'Olot. Els veïns reclamen que la variant, valorada en uns 140 milions d'euros, comenci aviat.

La manifestació d'ahir va ser una resposta al fet que l'Ajuntament d'Olot, en l'últim ple, els va tombar una moció que demanava restriccions del trànsit pesant «en una fórmula de mínims a partir de dies i franges horàries».

Al ple, la moció va comptar amb el vot favorable d'ERC -encara ahir la portaveu d'ERC, Anna Barnadas, va reiterar el seu suport als veïns en un tuit-, el vot en contra de l'equip de govern de JuntsxCat i les abstencions del PSC i la CUP. Una de les portaveus de la plataforma, Duaita Prats, ahir va definir la manifestació com una escenificació del disgust dels veïns pel rebuig de la moció. «Ens manifestem amb els mateixos arguments de la moció», va dir. Va definir els arguments com el dret a viure en un entorn urbà saludable i de defensa del patrimoni.