Les sis línies de transport públic a demanda que operen al Gironès i el Pla de l'Estany han obtingut una mitjana diària de 15 usuaris durant el primer any de funcionament. Això implica que des que des de l'octubre del 2019 fins aquest novembre 3.350 viatgers han utilitzat aquest mètode de transport.

Ara, el Departament de Territori i Sostenibilitat i l'empresa Teisa -que gestiona sis línies del Pla de l'Estany i el Gironès- han implementat una nova aplicació per a mòbils que permet als usuaris decidir fins a 15 minuts abans de començar el servei si agafaran l'autobús o no, en comptes d'haver de trucar per telèfon. Aquesta nova aplicació també dona informació en temps real de l'hora d'arribada al destí escollit.

El transport públic a demanda és un servei d'autobusos que s'ofereix en nuclis rurals o disseminats per tal d'oferir una alternativa de transport públic més eficient que les línies convencionals. Els usuaris que vulguin utilitzar-les han de reservar prèviament el servei i això permet als conductors anar només a les parades que saben que hi pujarà algú. D'aquesta manera, s'estalvia temps de trajecte.

Al Gironès i el Pla de l'Estany entre l'octubre i el novembre de l'any passat es van posar en funcionament sis línies d'aquest tipus de transport públic. Al llarg d'aquest primer any, l'han fet servir 3.350 viatgers, fet que correspon a uns 15 usuaris al dia, de mitjana. La majoria d'ells són usuaris de les línies del Gironès. De fet, els nous horaris que es van posar en servei al mes de juny han ajudat a incrementar de deu a vint el nombre de passatgers diaris.

En aquest sentit, el director-gerent de Teisa, Àlex Gilabert, ha destacat que el funcionament d'aquestes sis línies que hi ha a les dues comarques té una rendibilitat similar a altres línies de transport a demanda que hi ha a la zona metropolitana de Barcelona.

El conseller de Territori i Sostenibilitat, Damià Calvet, ha insistit en què la intenció del Departament és mantenir l'aposta per aquest tipus de transport públic, ja que és "un element clau" per aconseguir "l'equitat territorial". A més, malgrat que les perspectives per aquest 2020 és que baixin el nombre de passatgers a causa de les restriccions de mobilitat i el confinament, Calvet ha avançat que el nombre de passatgers d'aquestes línies "es mantindran o augmentaran".

Una nova aplicació

Amb l'objectiu de potenciar aquest transport i facilitar-ne la seva reserva, les línies del Gironès i el Pla de l'Estany estrenen una nova aplicació. El Departament de Territori i Sostenibilitat i l'empresa Teisa (que gestiona les sis línies del Gironès i el Pla de l'Estany) han implementat un aplicatiu per reservar el servei a través del mòbil.

Segons ha detallat el director-gerent de l'empresa de transports, Àlex Gilabert, es tracta d'una aplicació que busca "simplificar" la reserva. Per això, a partir d'ara els viatgers podran reservar la seva plaça fins a 15 minuts abans de l'inici del trajecte. Per fer-la servir, tan sols caldrà registrar-se i a partir d'aquí els usuaris podran escollir la parada a on volen pujar i a la que volen baixar.

Aquesta eina també permetrà que els viatgers rebin una notificació de l'hora aproximada que haurà de pujar al bus i també de l'hora que arribarà a lloc. A més, a través d'un mapa es poden seguir a temps real els desplaçaments que fa cada autocar.

Millores a la variant de Banyoles

El conseller de Territori, Damià Calvet, ha aprofitat la seva visita a Banyoles per veure com estan les obres de desdoblament de la variant. Calvet ha remarcat que en aquest tram de la C-66 s'ha apostat per fer un 2+1, en què s'aniran alternant els dos carrils per sentit. A més, hi haurà una mitjana que separarà les dues direccions de la via. Segons Calvet, aquest element de seguretat "evita els xocs frontals". Les obres s'allargaran un tram de 8,5 km -entre Cornellà del Terri i Serinyà (Pla de l'Estany)- i costaran 13,2 milions d'euros. Es preveu que d'aquí a un any s'acabin.

Per altra banda, també s'estan executant les obres de millora en la mateixa carretera entre Serinyà (Pla de l'Estany) i Sant Ferriol (Garrotxa). Aquest projecte també implica la construcció d'un tercer carril que s'anirà alternant de costat en funció del tram. A més s'hi ha projectat tres rotondes al llarg del recorregut per facilitar l'accés a determinats trencants. Es tracta d'un tram de 5,5 km i té un cost de 7,8 milions d'euros. La previsió és que els treballs finalitzin a la primavera del 2021.