Aena ha posat en marxa el Pla d´Actuacions Hivernals davant les contingències de gel i neu als vint aeroports de la xarxa amb risc de patir condicions climatològiques adverses en els pròxims mesos. La campanya actual compta amb un pressupost de dos milions d´euros, més de cent vehicles propis destinats a la retirada de neu i gel i altres vehicles implementats amb fulles i escampadors d´urea. A Catalunya, la companyia ha activat aquest pla a l´Aeroport de Girona-Costa Brava i l´Aeroport de Barcelona-El Prat. En el pla, Aena estableix els procediments que han de seguir aquestes infraestructures per tal que la neu i el gel no afectin les operacions programades, que en el cas de Girona seran molt poques aquest hivern per la radical retallada de vols anunciada per la companyia irlandesa Ryanair.

Els procediments s´actualitzen regularment i la maquinària i els mitjans tècnics es revisen periòdicament. D´altra banda, el personal implicat rep una formació continuada que s´intensifica durant la temporada prèvia a l´arribada del període hivernal. En el pla hi participen tant el personal d´Aena com altres agents implicats de companyies aèries o agents handling d´assistència a terra.

Durant la temporada d´hivern els treballs preventius se centren en el seguiment exhaustiu de les condicions meteorològiques; la revisió de l´estat del paviment de les pistes, carrers de rodatge i plataforma; assegurar la disponibilitat d´equips i material fundent, i realitzar mesuraments periòdics del coeficient de fregament.

Per a aquesta campanya, Aena disposa de 22 camions mesuradors de coeficient de fregament, 23 camions amb fulla llevaneu amb escampador de fundent, quatre camions escampadors de fundent líquid i 17 escombradores, així com camions contra incendis, tractors i vehicles 4x4 equipats amb fulles llevaneu. A més, les instal·lacions d´Aena tenen una capacitat d´emmagatzematge de fundents propis de més de 450 tones.

En cas de condicions climatològiques adverses, el servei de meteorologia de l'aeroport, amb les prediccions realitzades per l´Agència Estatal de Meteorologia, comunica les possibles conseqüències i l´oficina d´operacions alerta els equips implicats. Si les pistes i plataforma estan humides i encara no s'ha produït acumulació de neu o formació de gel, es procedeix a l´escampat del fundent sòlid o líquid, o una combinació dels dos com a tractament preventiu.

En cas que hi hagi gel o neu, el fundent s'utilitza com a descongelant per eliminar-lo i es procedeix a netejar les zones afectades amb mitjans mecànics. A continuació, els vehicles mesuradors de fricció comproven el coeficient de fregament de les pistes.