La forta caiguda de passatgers que va experimentar durant el 2020 l'aeroport de Girona-Costa Brava es va veure «compensada», en certa manera, per un increment espectacular del transport de mercaderies. Malgrat que l'aeròdrom de Vilobí d'Onyar habitualment ha registrat unes xifres molt baixes respecte a aquest tipus de transport ?ja que la infraestructura serveix, sobretot, per al transport de passatgers, especialment durant la temporada d'estiu?, la pandèmia va fer disparar les mercaderies a l'aeroport gironí; en part, gràcies al transport de material sanitari. De fet, l'aeròdrom de Vilobí va tancar el 2020 havent transportat un 380% més de mercaderies que durant el 2019. Aquesta dinàmica, tanmateix, sembla haver-se acabat.

Segons les dades públicades per Aena aquesta setmana, durant el primer trimestre de 2021 (és a dir, entre els mesos de gener i març) s'han transportat a l'aeroport de Girona un total de 25.241 quilos. Això no només suposa una caiguda superior al 66% respecte al primer trimestre de l'any passat, sinó també un descens del 17% respecte al primer trimestre de 2019. De fet, igual que l'any passat Girona va ser un dels aeroports de la xarxa d'Aena que més va créixer en transport de mercaderies, ara també és un dels que ha experimentat una caiguda més acusada de tot l'Estat.

Les dades concretes del mes de març il·lustren perfectament aquesta tendència. Durant el tercer mes de 2021, per l'aeroport van circular només 1.890 quilos de mercaderies, cosa que suposa una caiguda del-92,4% respecte a l'any passat.

I és que al llarg de 2020, la pandèmia, que va restringir la mobilitat de viatgers entre països, va obligar també a incrementar el transport de material sanitari. Així doncs, durant els mesos que les instal·lacions de Vilobí van estar amb una activitat de mínims -i també després, durant la posterior recuperació estival-, van aterrar a l'aeroport avions que transportaven, per exemple, material per a poder fabricar respiradors (en aquell moment molt necessaris) a la fàbrica Seat.

Però, sense dubte, un dels fenomens que més que més va contribuir a incrementar la xifra de mercaderies transportades durant l'any 2020 va ser l'aterratge, al mes de juliol, d'un dels avions de mercaderies més grans del món: l'Antonov 124, que traslladava cinc helicòpters d'un client de l'empresa de manteniment d'helicòpters Centervol, amb base a les instal·lacions de Vilobí d'Onyar.

Aquest dinamisme mostrat per l'aeroport gironí en relació amb les mercaderies durant l'any passat va contrastar amb la resta de la xarxa d'Aena, on majoritàriament es van produir significatius descensos.