Les comarques gironines estan patint un estiu negre a les carreteres que s’està traduint en víctimes mortals. Fins a 20 d’agost, només en carreteres hi ha hagut 23 morts, això representa ja el 80% de tots els morts que va haver-hi durant tot el 2019, que no hi havia pandèmia. Si es compara amb l’any passat -marcat per la crisi sanitària i amb restriccions- ja s’ha superat el nombre de finats de tot el 2020, que en van ser 17.

També està pujant la sinistralitat lligada a les conduccions sota efectes d’alcohol, drogues i també amb combinacions més perilloses com les altes velocitats, infraccions i les distraccions. Un còctel que els Mossos de Trànsit i les Policies Locals estan intentant frenar ja sigui amb controls, tasques de prevenció i d’altres tipus d’actuacions.

10 morts entre juliol i agost

Una dada que mostra que està pujant el nombre de morts és que només entre juliol i fins al 19 d’agost s’han hagut de lamentar 10 morts a les carreteres gironines. El més recent va ser aquesta setmana passada, el dia 16 d’agost a Agullana. La passatgera davantera d’un cotxe va morir en un xoc amb un camió a l’autopista AP-7. El conductor va resultar ferit però de poca gravetat.

I quatre dies abans, dos joves de 19 i 20 anys van morir a Palamós quan anaven amb moto. Van xocar contra un camió aparcat a la C-31 i la col·lisió va ser fulminant.

Aquests accidents s’han produït en uns mesos on ja no hi havia toc de queda en tots els municipis, tampoc confinaments territorials i per tant, amb un clar increment de la mobilitat a la xarxa viària. Aquesta tendència es veu clarament mirant mes a mes l’evolució del nombre de morts a les carreteres. Si bé a l’hivern n’hi ha menys, a partir de la primavera en baixar les restriccions comencen a elevar-se. El mes de gener es van haver de lamentar dues víctimes mortals; el de febrer -de moment- és l’únic mes de l’any sense cap mort a les carreteres. En canvi, al març va haver-hi dos finats. Mentre que el mes d’abril se’n van produir tres; el maig, un.

El període que abraça els mesos de juny fins a l’agost són els pitjors. El juny acaba amb quatre víctimes mortals; el juliol es tanca amb sis morts i l’agost -fins al 19 d’agost- ja n’hi ha hagut cinc. Totes aquestes morts s’han hagut de lamentar amb un total de 19 accidents de trànsit. Ja que n’hi ha hagut dos amb dues víctimes mortals a la C-63 a Vidreres i a la C-31 a Palamós.

Gironès, líder en víctimes

Pel que fa a les comarques que concentren més morts de sinistres viaris, s’ha de destacar que el Gironès encapçala aquest rànquing amb sis víctimes mortals; la Selva (5), l’Alt Empordà (4) i el Baix Empordà (3). El Gironès ha passat al davant a la Selva perquè aquest agost es va produir un accident de trànsit a la variant de Girona (N-II) on un veí de Banyoles va sortir del seu vehicle a l’N-II i un altre cotxe el va atropellar mortalment.

Alta mortalitat en motoristes

Dels 23 morts en accidents de trànsit a les carreteres de la província s’ha de destacar que 10 de les víctimes pertanyen als anomenats a col·lectius vulnerables. El grup més castigat és el dels motoristes amb sis finats, seguit dels vianants (4) i també, s’ha hagut de lamentar la mort d’un ciclista. Els motoristes és un col·lectiu amb el qual es presta especial atenció per les autoritats de trànsit i de fet a banda de fer sessions de prevenció, també se’ls fan controls específics a les carreteres.

Espanya: Fins a 1.730 morts d’accident el 2020

Durant l’any passat van perdre la vida 1.370 persones en accidents de trànsit i 6.681 van haver de ser hospitalitzades com a conseqüència d’un sinistre viari. Així ho ha fet públic aquesta setmana en el seu balanç la Direcció General de Trànsit (DGT). És la xifra més baixa de la història des que es tenen registres. Cal recordar que el 2020 va ser marcat per les restriccions de mobilitat de la pandèmia. La meitat dels morts en accidents eren vianants, ciclistes, usuaris de vehicles de mobilitat personal o motoristes. De fet, una de cada quatre víctimes mortals va ser un motorista.