D’aquí a menys d’una setmana la província de Girona quedarà «quasi» deslliurada de pagar peatges. A partir de l’1 de setembre s’acabaran les concessions al tram gironí de l’AP-7 i al tram nord de la C-32, que passaran a mans de l’Estat i de la Generalitat, respectivament.

D’aquesta manera, el 31 d’agost s’aixecaran les barreres de l’AP-7 entre la Jonquera i Maçanet de la Selva, una fita que el president de la Diputació, Miquel Noguer, va definir d’«històrica» fa unes setmanes. Aquesta concessió és una de les més antigues de l’Estat, ja que es va adjudicar a Abertis durant els anys 70, quan l’Estat va començar a desenvolupar una xarxa de carreteres d’alta capacitat amb un finançament a càrrec de concessionaris.

Pel que fa a les concessions de la Generalitat, s’alliberarà la C-32 nord, que té sortida a Blanes. D’aquesta manera, només quedarà un peatge amb tram gironí: el Túnel del Cadí, que transcorre per la C-16 i té entrada pel nord a Urús, a la Cerdanya. Aquest, de fet, és el peatge més car de tot Espanya, segons un informe elaborat per Automobilistes Europeus Associats (AEA).

En l’àmbit català, s’aixecaran les barreres als trams entre Saragossa-el Vendrell de l’autopista AP-2, el tram des de Tarragona fins a la Jonquera a l’AP-7, tota la C-33 i el ramal nord de la C-32, que s’inicia a Montgat. En total, un recorregut de 442,4 quilòmetres que caldrà sumar als 87 on el 2019 ja van alliberar-se algunes concessions.

Catalunya cau del podi

L’acabament de les concessions en aquestes vies suposarà que l’Estat deixi de tenir cap concessió a Catalunya, mentre que la Generalitat en mantindrà encara tres: els peatges de la C-16 al Túnel del Cadí; a Terrassa-Manresa i al Túnel de Vallvidrera; i els de la C32 Sud, coneguda com l’autopista Pau Casals. Un 8,8% de la xarxa viària catalana tindrà vies de pagament, i això farà que deixi de ser la comunitat autònoma amb més peatges. Aquest podi passarà a ocupar-lo Galícia, segons va avançar El Economista. Concretament, set comunitats tindran més peatges que Catalunya (Galícia, el País Basc, Castella-La Manxa, Castella i Lleó, Madrid, Andalusia i Navarra), mentre que Extremadura, Cantàbria, Balears, Canàries, Ceuta i Melilla es mantindran com les úniques sense peatges.

L’Estat va oferir retardar la gratuïtat de l’AP-7

La pandèmia de la covid-19 va estar a punt de retardar la gratuïtat de l’AP-7 que el setembre posarà fi a la concessió actual amb Abertis. En un real decret llei aprovat pel Govern espanyol durant l’estiu passat va proposar la possibilitat de prorrogar el període d’explotació de les carreteres sempre que es complissin uns requisits. L’Estat va oferir estendre els contractes un màxim de 99 dies, fet que hauria suposat la fi de la concessió al tram gironí a mitjans de desembre de 2021, un escenari que finalment no es produirà.