La Generalitat no vol que es tornin a repetir les llargues cues que s’han format als peatges de l’AP-7 durant els últims dies després de l’aixecament dels peatges i l’«operació tornada» després de les vacances d’estiu. En una entrevista a RAC1, el conseller d’Interior, Joan Ignasi Elena, va lamentar ahir que Acesa es negués a obrir més de cinc vials per permetre agilitzar el pas dels vehicles. La previsió és que les obres de desmantellament dels peatges durin sis mesos, ja que està previst que comencin a finals d’any i no acabin fins al primer trimestre de l’any vinent. Tot i això, Elena va explicar que estan exigint a l’Estat que agilitzi els terminis i que es retiri almenys la meitat de les infraestructures «de manera immediata». «Estem pressionant, no és suportable aguantar aquest tipus de situacions», va indicar el conseller. En aquest sentit, va recordar que, sense retirar la infraestructura dels peatges, els vehicles han de passar de 120 a 30 quilòmetres per hora, fet que causa les retencions.

El conseller va detallar que durant el cap de setmana passat van demanar en dues ocasions a la concessionària que obrís més vials, però aquesta els va respondre que amb cinc vials era «suficient». D’altra banda, Elena també va demanar a l’Estat que contribueixi a retirar la resta de peatges, com el de la C-32. «Em semblaria just i coherent que de la mateixa manera que s’han destinat 3.000 milions d’euros a treure les radials de Madrid, es col·labori amb 1.500 milions, la meitat, per treure els peatges de la C-32», va concloure.

La C-32, a finals d’octubre

De moment, el departament de la Vicepresidència preveu enllestir el desmuntatge de les cabines de peatge dels carrils centrals de les autopistes C-32, que acaba a Blanes, i C-33 a finals del mes d’octubre. Els treballs previs ja van començar l’1 de setembre i es preveu que ens pròxims dies es desviï el trànsit cap als carrils laterals per poder fer entrar la maquinària pesada necessària per al desmuntatge del peatge. El peatge de Mollet (C-33) té 18 vies, mentre que els de la C-32 al Maresme en sumen 70 més. Els treballs de desmuntatge estan inclosos al contracte de manteniment de les autopistes, de 8,4 milions d’euros.

Aquesta setmana s’estan duent a terme els treballs que han de desviar el trànsit rodat cap als laterals de la via i possibilitar l’entrada de maquinària al tronc central. Entre dijous i dimarts de la setmana vinent s’instal·laran elements de formigó per delimitar l’espai transitable i a partir de llavors s’iniciarà el desmuntatge físic de les cabines. Un cop acabada la primera fase, el trànsit tornarà als carrils centrals i s’iniciarà el desmuntatge de les cabines laterals.

Ahir es va complir justament la primera setmana sense peatges a les autopistes gironines. A falta de dades oficials dels governs espanyol i català, la sensació majoritària entre els usuaris era que el trànsit havia augmentat. Així ho afirmaven alguns dels conductors que circulen freqüentment pel tram gironí de l’autopista, que van destacar que el trànsit havia crescut, sobretot, en les hores punta. Tots els usuaris entrevistats van afirmar que ells ja hi passaven quan era una via de pagament, però que al llarg d’aquesta setmana han vist com el nombre de cotxes ha augmentat. L’Ignasi, per exemple, cada setmana agafa l’autopista per anar fins a Perpinyà. Dijous passat ja va poder fer el tram gironí sense pagar cap peatge, tot i que de tornada va veure que hi havia «més cotxes del normal». També en Narcís, que cada dia va a treballar a Figueres, va assegurar que des d’aquesta setmana s’ha trobat amb més vehicles a l’autopista.