A partir d’aquest mes apujaran els preus al 40% dels cotxes nous a causa de la modificació de l’impost de matriculació -la congelació del qual va arribar a la seva fi el 31 de desembre-. Aquest impost està directament relacionat amb les emissions de cada vehicle i estableix trams de pagament segons la quantitat de CO₂ que emet pel tub d’escapament. Així, els elèctrics i els híbrids endollables queden exempts del pagament, així com els vehicles de combustió menys contaminants.

L’impost de matriculació va pujar realment el gener del 2021, quan va entrar en vigor la normativa d’homologació d’emissions WLTP, més precisa que la permissiva NEDC, la qual va substituir. Sota la nova normativa, molts vehicles nous van saltar de tram impositiu i van passar a pagar quan abans no ho havien de fer o a pagar més del que pagaven abans. Amb xifres, fins al juny, mes en què el Senat va decidir congelar la pujada fins al 31 de desembre, la recaptació del gravamen va pujar un 113% en comparació amb el mateix període de l’any anterior. Tot aquell que va comprar un cotxe abans de la congelació del tribut va pagar entre 600 i 1.000 euros més de mitjana.

Això va provocar un efecte negatiu per al mercat automobilístic espanyol, que va perdre fins al tancament de juny, segons dades de l’Associació Espanyola de Fabricants d’Automòbils i Camions (Anfac), un terç de les vendes respecte al primer semestre del 2019. Llavors des de la patronal destacaven la caiguda del canal de particulars, que al juny va caure un 35% respecte al mateix mes del 2019, amb la crisi dels xips que començava a afectar l’estoc als concessionaris. Per tot això, el sector va demanar durant tot el primer semestre que es congelés l’impost, fet que es va materialitzar l’1 de juliol, després d’aprovar-se la mesura en el Congrés i ser ratificada pel Senat dins de la nova llei de mesures de prevenció i lluita contra el frau fiscal.

Amb la congelació de l’impost de matriculació, els trams impositius van pujar un 20% per adaptar-se a la normativa WLTP i tornar a nivells del 2020. Així, tots els cotxes que emetien menys de 144 grams de CO₂ per quilòmetre no pagaven impost, mentre que els que declaraven unes emissions d’entre 144 i 192 grams pagaven un 4,75%, els que emetien entre 192 i 240 grams pagaven un 9,75% i els que superaven els 240 grams pagaven un 14,75%. A partir de l’1 de gener, els trams es tornaran a reduir, alliberant de pagament els vehicles de menys de 120 grams, gravant un 4,75% entre els 120 i els 160 grams, un 9,75% entre els 160 i els 200 grams i un 14,75% en superar els 200 grams.

El mes de novembre passat, les emissions mitjanes dels cotxes nous venuts a Espanya, segons Anfac, van ser de 120,5 grams de CO₂ per quilòmetre, de manera que se situen per sobre del mínim de l’impost de matriculació. Des de les patronals del sector de l’automòbil ja alerten que la pujada tindrà, de nou, efectes molt negatius per al mercat. A més, recorden que aquesta pujada es produeix en un context fatal per culpa de la crisi de proveïment de semiconductors, que ha allargat el temps d’espera i eliminat l’estoc de gairebé totes les marques. Segons la patronal de concessionaris, Faconauto, la pujada del tribut podria significar la pèrdua de fins a 100.000 unitats en el conjunt de l’any.

De la llista dels 10 cotxes més venuts a Espanya el 2021 fins al novembre, només el Fiat 500 i el Toyota Corolla es deslliuraran de saltar de tram. Tant el Seat Arona com el Hyundai Tucson, el Dacia Sandero, el Peugeot 2008, el Seat León, el Peugeot 3008, el Citroën C3 i el Volkswagen T-Roc tenen motoritzacions que s’encariran l’1 de gener.