El servei local de teleassistència d’Olot va gestionar l’any passat un total de 976 trucades; 1.595 arreu de la Garrotxa, de persones usuàries que requerien mantenir una conversa perquè es trobaven en un estat de solitud, requerien informació o assessorament sobre els recursos existents o per necessitat o emergència social o sanitària.

Segons l’Ajuntament, es tracta d’unes dades que suposen una cobertura del 12,04% de la població major de 65 anys, 5 punts per sobre de la mitjana de les comarques gironines, que se situa en el 7.5%. Pel que fa al perfil d’usuaris olotins, el consistori detalla que la gran majoria de les persones que van ser ateses són dones que viuen soles i que tenen més de 85 anys.

El servei local de teleassistència és una iniciativa que ofereix el Dipsalut en col·laboració i coordinació amb les àrees bàsiques i els serveis socials de la comarca i d’Olot com el Consorci d’Acció Social de La Garrotxa. Segons l’Ajuntament olotí, es tracta d’un servei «proactiu i preventiu» que s’adreça a persones en situació de risc, fragilitat o aïllament per factors d’edat, socials, territorials, sanitaris o funcionals. L’objectiu, expliquen, és millorar l’autonomia i la qualitat de vida de les persones usuàries, dels seus familiars i del seu entorn més proper. «Es vol aportar seguretat, acompanyament i atenció continuada les 24 hores i els 365 dies de l’any», detallen.

Segons cada situació el servei mobilitza les unitats pertinents, recursos públics d’emergències o contacta amb els familiars pertinents. En aquest sentit, durant l’any passat es van atendre 666 emergències; la gran majoria d’elles sanitàries (433) o directament relacionades amb problemes socials (161).

A part, el servei també ofereix visites als domicilis d’aquelles persones que requereixen d’un seguiment (1.414 aquest 2021), així com s’han portat a terme 5.407 trucades programades; contactes que es porten a terme amb les persones usuàries amb el propòsit de fer-los controls periòdics després d’un període de convalescència, malaltia, acompanyament en un procés de dol, felicitar l’aniversari, com a recordatori que disposen de cita amb metges o perquè recordin que cal prendre’s determinada medicació.

Millores del servei

Pel que fa a les principals novetats d’aquest 2022, l’Ajuntament explica que està previst el desenvolupament d’un model d’atenció més personalitzat així com la progressiva digitalització i renovació dels aparells: l’augment dels dispositius tecnològics disponibles que s’instal·len a les llars com detectors d’incendis, fuites de gas o caigudes i mesures d’accessibilitat universal; i millores en els mecanismes de coordinació, entre altres.

En aquesta línia, enguany està previst l’augment d’usuaris amb teleassistència gratuïta. El cost mensual el financen Dipsalut, que n’assumeix el 75%, i els ajuntaments, que aporten el 25% restant.

Paral·lelament, segons ha informat el Dipsalut, la quota augmentarà de 13 a 15,8 euros pel que fa al servei estàndard, que inclou els sensors o control amb dispositiu mòbil.