Quiosc

Diari de Girona

El Pirineu avisa que abans d’un tren nou caldria millorar l’actual

Ajuntaments i ecologistes es mostren escèptics amb la creació d’una línia nova fins a la Seu

L’estació de trens de Puigcerdà, en una imatge d’arxiu. | DDG

La presidenta de Cerdanya Acció pel Clima, Núria Burgada, considera que, «com a concepte, la promoció del tren ens sembla molt millor perquè és un transport públic, però cal veure com ho fan i quin impacte mediambiental tindria». «Cal saber ben bé quin projecte de traçat es fa, sobretot pels estrets de Martinet i d’Isòvol. Nosaltres hi estem d’acord com a concepte, però cal analitzar bé el que es fa sobre el territori perquè últimament moltes coses es fan molt destralerament, com ara la construcció. Es fan molts projectes sense pensar en els serveis que es necessitaran després», indica. Burgada apunta que, de totes maneres, «primer de tot el que haurien de fer és arreglar la línia de Puigcerdà, que està pendent des de fa molts anys. Des de Ripoll fins a Puigcerdà i la connexió amb França».

La Cerdanya ha rebut amb una barreja d’escepticisme, incredulitat, sorpresa i prudència l’anunci fet per la Generalitat d’encarregar un estudi per obrir una nova línia de ferrocarril entre Alp i la Seu d’Urgell. Com en el debat sobre la candidatura dels Jocs Olímpics d’Hivern, representants del territori han coincidit que, abans que plantejar-se grans projectes, cal mirar la situació actual per resoldre les mancances d’avui.

El Govern de la Generalitat ha anunciat la licitació dels estudis que han de determinar si és factible la creació de quatre noves línies de tren-tramvia a les Terres de l’Ebre, el Bages, la Costa Brava i el Pirineu. En aquest últim cas es tractaria d’una línia ferroviària de 57 quilòmetres que connectaria Barcelona amb Andorra unint la línia R3 de Rodalies a l’altura d’Alp amb la Seu d’Urgell i el Principat. El nou ramal travessaria la Cerdanya d’oest a est seguint el traçat del Segre. La nova línia, a més, permetria relligar ferroviàriament Andorra i la Seu d’Urgell amb la línia internacional que passa per Puigcerdà en direcció nord vers Foix, Tolosa i París. Per a aquest projecte, la Generalitat ha admès que primer caldrà desdoblar la línia R3 entre Montcada i Vic i renovar alguns trams entre Ripoll i Alp. L’import de licitació d’aquest estudi és de 171.000 euros, el qual ha d’estar fet en un termini de nou mesos.

Compartir l'article

stats