Diari de Girona

Diari de Girona

CRÒNICA

Els alumnes gironins tornen a les aules entre somriures i llàgrimes

L’avançament del calendari retalla una setmana les vacances als 74.000 nens d’Infantil i Primària que ahir van tornar a l’escola, però el retrobament amb els amics els endolceix el retorn a la rutina

Alumnes de l escola Migdia al inici de curs escolar ANIOL RESCLOSA

Tornaven els retrobaments. Les abraçades (ara sí, oficialment sense mascareta). Els nervis a flor de pell. Els cotxes aparcats en doble fila. Els estoigs nous de trinca que garantien, encara que només fos durant unes hores, l’ordre més minuciós. Però entre l’eufòria desenfrenada, pesava la ressaca emocional d’unes vacances que, aquest any, s’havien retallat una setmana. «Confia en mi, que tot anirà bé», vaticinava un pare a la seva filla pocs minuts abans de les nou del matí a les portes de l’escola Migdia de Girona. «Va, que t’ho passaràs bé», proclamava un altre pare, intentant (sense èxit aparent) convèncer el seu fill. Però les motxilles estaven carregades, de llibres però també de nous reptes. I així, entre el somriure més engrescador i la llàgrima més latent, 74.962 alumnes de les etapes d’Infantil i Primària dels centres educatius gironins van tornar ahir a les aules.

«Encara no està clar que es puguin fer les tardes de lleure, de moment la meva filla no s’hi quedarà»

ANTONIO GÓMEZ - PARE D’UNA ALUMNA

decoration

Mentrestant, les famílies aplaudien l’avançament del calendari escolar. «Ja teníem ganes de tornar a la rutina i començar les classes perquè l’estiu se’ls fa massa llarg», va celebrar una mare de l’escola Migdia de Girona, Sandra Serrano. Una tornada a l’escola que, ahir especialment, va viure amb nostàlgia. «L’any que ve ja començarà l’institut, avui és l’últim dia que em deixarà acompanyar-lo fins a la porta el primer dia de classe», va confessar. I mentre alguns immortalitzen, càmera en mà, el primer dia de classe, d’altres no podien evitar emocionar-se: «sembla que era ahir que la portava a P3 (ara Infantil 3) i m’agafava la mà perquè no marxés, i ara ja comença 4t de Primària», va manifestar una mare, que sospirava mentre es mirava la seva filla de cua d’ull.

«L’ús de la mascareta ja ens queda molt enrere, sembla que fos en una altra vida»

DAVID SÁNCHEZ - PARE D’UN ALUMNE

decoration

De les mascaretes, ja ningú se’n recordava. «Ja ens queda molt enrere, sembla que fos en una altra vida», va proclamar un pare del centre, David Sánchez. De fet, les fileres que abans organitzaven els grups bombolla s’havien esvaït. Els alumnes intentaven fer-se lloc per a entrar a l’escola mentre, de menys a més avergonyits, acomiadaven amb un gir de canell els pares que s’amuntegaven a la porta comentant la jugada. «Esperem que encara ens deixin respirar unes setmanes amb els deures», va demanar una mare. D’altres, marxaven (i literalment) corrent. «Soc autònoma i, com que aquest any les classes han començat una setmana abans, avui ja puc tornar a la feina», va celebrar una altra mare, Fanny Leimat. Tot i això, la conciliació familiar era el trending topic de tota conversa. «Començar el curs abans és vital per a la conciliació familiar, però l’horari reduït és molt conflictiu», va assegurar un pare de l’escola, Alencar Dols. I l’alternativa de les tardes de lleure, sobretot pels estira-i-arronsa logístics, no havia aconseguit convèncer a totes les famílies. «Encara no està clar que es puguin fer les tardes de lleure, així que de moment la meva filla no s’hi quedarà», va afirmar un altre pare, Antonio Gómez. Els canvis en el currículum, de moment, no treien el son a les famílies. «No sé com serà el nou currículum, però sempre tinc la impressió que canvia la forma però no el fons», va sentenciar Fanny Leimat.

«Ja teníem ganes de tornar a la rutina i començar les classes perquè l’estiu se’ls fa massa llarg»

SANDRA SERRANO - MARE D’UN ALUMNE

decoration

Una tornada a 30 graus

La calor, però, no va donar treva. I és que pocs minuts després de les nou del matí, els termòmetres de les aules del centre educatiu gironí ja s’enfilaven fins als 29,7ºC. «Ja no recordava que feia aquesta calor aquí dins, ens estem asfixiant», va lamentar una mestra.

«Començar el curs abans és vital per a la conciliació familiar, però l’horari reduït és molt conflictiu»

ALENCAR DOLS - PARE D’UNA ALUMNA

decoration

Un curs en només dos dies

L’avançament del calendari, però, va portar de corcoll a la comunitat educativa. «Amb dos dies hem hagut d’acabar de quadrar els horaris, cobrir les baixes i polir tota l’organització», va assegurar el director de l’escola Migdia de Girona, Josep Moret. Però va celebrar que les modificacions en el currículum (encara en fase d’esborrany), que a partir d’ahir van començar a aplicar a 1r, 3r i 5è de Primària, no els comportarà canvis «molt significatius».

«No sé com serà el nou currículum, però sempre tinc la impressió que canvia la forma però no el fons»

FANNY LEIMAT - MARE D’UNA ALUMNA

decoration

«No ens suposa cap trasbals perquè ja era la manera de treballar que teníem, només serà una forma de legalitzar-ho», va afirmar. A més, va aplaudir la reducció de les ràtios a Infantil 3 (I3), on han passat de 25 a 20 alumnes. «És una gran mesura, tant de bo es pogués aplicar als altres cursos», va reclamar.

La caiguda de la natalitat encara no es fa notar

El curs 2022-2023 tindrà un total de 128.624 alumnes a la demarcació de Girona, un 2,79% menys dels que hi havia l’any passat. Tot i això, el director dels Serveis Territorials d’Educació a Girona, Adam Manyé, va defensar ahir en roda de premsa que, de moment, «encara no es nota la baixada demogràfica».

Tot i això, va celebrar que enguany s’ha detectat «el doble d’alumnat amb necessitats educatives especials» a les principals portes d’entrada del sistema educatiu català: Infantil 3 (I3) i 1r d’ESO. «És una revolució perquè aquesta informació ens està dient que fins ara estàvem en una situació que no es corresponia amb la realitat», va assenyalar Manyé. Una mesura que ha permès distribuir l’alumnat de forma «equilibrada».

A més, va remarcar l’aposta per la inclusió. «Hem pogut mantenir els educadors socials perquè són molt necessaris per a dur a terme el model inclusiu als centres educatius», va assegurar. Pel que fa als recursos d’educació inclusiva, la demarcació de Girona comptarà aquest curs amb 87 aules d’acollida en centres públics i 8 als equipaments privats.

En paral·lel, aquest curs la demarcació de Girona també ha incorporat 13 escoles «per a defensar la ruralitat», que compten amb Infantil 2 (I2) dins la oferta del centre per a «garantir la coherència educativa i el vincle amb les famílies». Es tracta dels municipis de Bellcaire d’Empordà, Cabanes, Castellfollit de la Roca, Esponellà, Fortià, Lladó, Maçanet de Cabrenys, Palau de Santa Eulàlia, Planoles, Portbou, Sant Miquel de Fluvià, Vall-llobrega i Vilamalla. Pel que fa a les ràtios, la mitjana a I3 és de 17,5 alumnes per aula, mentre que a 1r d’ESO creix fins als 27,5 estudiants. Per altra banda, aquest serà el primer curs en què els col·legis Bell-lloc i Les Alzines de Girona passaran a ser mixtes. «La separació per sexes no tenia cap sentit pedagògic ni d’igualtat d’oportunitats», va assegurar Manyé.

Compartir l'article

stats