El carril dret de l'AP-7 a l'àrea urbana de Girona -des de Fornells de la Selva/Salt fins a Cervià de Ter- passarà a ser exclusiu per les entrades i sortides de vehicles i s'hi podrà circular a 80 km/hora com a màxim. Aquesta mesura s'implementarà en el tram on hi ha quatre carrils. Es tracta d'una mesura "innovadora" que vol ajudar a reduir la sinistralitat i millorar la seguretat en aquest tram.

Trànsit especifica que aquest canvi es farà concretament entre Girona Sud i Girona Nord i que la mesura comportarà una ordenació del trànsit i una disminució de les col·lisions posteriors. 

Així ho han anunciat aquest migdia el director del Servei Català de Trànsit, Ramon Lamiel, i el secretari general d'Infraestructures del Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana (MITMA), Xavier Flores en roda de premsa.

Xavier Flores ha destacat que aquesta "especialització" és una "bona mesura" i que facilitarà la incorporació de vehicles i per tant, "no obligarà fer canvi carrils dels camions, i no farà que en unasortida s'hagin de creuar molts carrils" com passa actualment.

El cap del SCT també ha destacat que l'actuació i la valoració que es faci de l'experiència en aquest tram gironí pot anar "molt bé, perquè el que passi a Girona amb el carril d'incorporació i de sortida pot ser una experiència per altres tipus d’enllaços que existeixen" a Catalunya i per tant, es podria implementar en altres àrees.

Aquesta actuació com la resta que han anunciat en quatre trams catalans de l'AP-7 es preveuen que siguin una realitat a curt termini.

Per poder portar a terme aquest canvi del carril dret està prevista nova senyalització. Ha posat d'exemple que es posaran senyals que comprenguin / assenyalin els tres carrils que diguin per exemple, en el cas d'en sentit nord: "França" i en el quart carril, hi posarà "sortida o entrada". Si bé pot ser un canvi sobtat, ha afegit, està "sempre s'ha demostrat que els conductors s'adeqüen i ho aprenen molt fàcil".

Actuacions en la infraestructura

Pel que fa a les comarques gironines, el representant del Ministeri també ha explicat que tenen projectes previstos en la infraestructura. Un d'ells per millorar la funcionalitat de l'autopista, a l'enllaç de Girona Sud, són els ramals directes que s'estan construint actualment a la glorieta existent per evitar les cues que arriben actualment el tronc de l'autopista. Està previst que s'inaugurin el primer trimestre del 2023.

A parer seu "solucionarà" les retencions que hi ha a l'enllaç i l'antiga zona del peatge per accedir a la via. També ha anunciat que hi ha un projecte de millora previst a la zona de Girona nord, però no n'ha donat més detalls.

En el tram de l'AP-7 que transcorre per les comarques gironines no hi haurà canvis de velocitat, com s'havia anunciat fa uns mesos. Finalment, Trànsit i el Ministeri han arribat a acords en quatre grans trams de Catalunya i al gironí, amb la mesura del quart carril, no veuen necessaris aquesta reducció de velocitat.

Els trams que sí que es veuran afectats amb mesures de canvis de velocitat són, com ha descrit el director del Servei Català de Trànsit, Ramon Lamiel: "el tronc central de l'AP-7 i la zona de l’Ebre, a 100 quilòmetres per hora". En el central es preveu la instal·lació d'un sistema de velocitat variable. A Tarragona, en canvi, es faran Intervencions en "controls velocitat" .

Tant Trànsit com el Ministeri de Transports fan un balanç positiu d'aquest acord que preveu mesuren en 82 quilòmetres de l'AP-7 catalana. Aquestes mesures s'aniran avaluant i revisant i si cal, ampliaran han explicat, cada dos mesos en reunions. Preveuen que les mesures "siguin ràpides d'aplicar".