La incorporació de 3.566 docents als centres, entre crítiques i aplaudiments

Apunten a la sobrecàrrega per haver de refer horaris i que no permetrà més temps de treball en equip

Una aula d’un centre educatiu gironí, en una imatge d’arxiu. | ANIOL RESCLOSA

Una aula d’un centre educatiu gironí, en una imatge d’arxiu. | ANIOL RESCLOSA / ACN/DdG. Girona/Barcelona

ACN/DdG.

Més de 450 docents s’incorporaran dilluns vinent als centres educatius gironins per fer efectiva la reducció d’una hora lectiva als professionals pactada amb els sindicats al setembre. Des de l’anunci de la mesura -que suposa l’entrada de 3.566 docents a tot Catalunya- els agents implicats han fet una valoració positiva de l’increment de plantilla però les crítiques també s’han deixat sentir pel moment en què es posa en marxa. En concret, s’incorporen 1.431 docents a Primària i 2.135 a Secundària. Els directors dels centres consultats parlen de la sobrecàrrega per haver de refer horaris i del fet que la mesura no permetrà a la pràctica més temps de treball en equip, tot i que reconeixen que disposar de més personal és sempre positiu.

Una de les retallades que va afectar el col·lectiu docent ara fa uns 10 anys va ser l’increment de les hores lectives. La reversió d’aquesta retallada va ser una de les principals reclamacions dels sindicats durant les vagues del curs passat. Finalment, el Departament d’Educació i els sindicats van arribar a un acord al setembre per reduir l’hora lectiva als docents aquest curs, però a partir de gener. Així, a partir del segon trimestre, els mestres de Primària passaran de fer 24 hores de classe a l’aula a fer-ne 23, i els professors d’ESO en faran 18, i no 19 com fins ara.

Cada centre ha aplicat la mesura segons les seves necessitats i realitats. El Departament d’Educació ha defensat en tot moment que s’ha fet un acompanyament als centres per tal de poder reorganitzar-se amb els nous recursos. Entre les recomanacions d’Educació hi havia intentar no substituir tutors ni mestres especialistes, i fins i tot superar el 10% de docents amb mitja jornada en un mateix centre si feia falta. L’objectiu era tenir el menor impacte pedagògic possible. A més, la conselleria va assegurar que donaria «màxima flexibilitat» als centres educatius.

Finalment, les especialitats més demanades per incorporar han estat mestres generalistes i de pedagogia terapèutica a Primària i especialistes d’anglès a Secundària. En concret, a l’educació Primària s’han demanat 646 mesters de l’especialitat de Primària, 267 de pedagogia terapèutica i 180 d’anglès. A l’ESO, la majoria de centres han optat per professorat d’anglès (241), seguits dels d’orientació educativa (194), ciències socials (185) i tecnologia (151). D’altra banda, dos de cada tres nomenaments (67%) s’han produït per a professionals que ja estaven als centres i que ara completaran la seva jornada o bé allargaran una substitució.

La reversió d’aquesta retallada va ser un dels principals clams dels sindicats durant les vagues del curs passat

Pel representant de Secundària a la Junta Permanent de Directors de Catalunya, Joan Cumeras, l’alliberament d’una hora lectiva del professorat suposa donar resposta a una reivindicació històrica. «Fa anys que fem una hora de més», recorda Cumeras. De tota manera, el fet que comenci a aplicar-se a partir del gener és «desafortunat» perquè implica una gran logística per als equips directius dels centres i organitzar els horaris «a corre-cuita».

Cumeras recorda que «l’organització del curs ja està feta», i per això no es podran modificar assignatures que ja s’imparteixen. Malgrat tot, caldrà que els professors redueixin una hora lectiva i això vol dir que hi ha assignatures específiques que costarà més de cobrir. «Es fa impossible cobrir una hora de cultura clàssica o dues de francès a la setmana», afegeix el representant de Secundària. Aquesta dificultat per trobar docents de determinades assignatures encara es complica més en l’àmbit de la Formació Professional. «Hi ha centres que tenen només un professor d’una matèria, com es cobrirà aquesta hora?», es pregunta Cumeras.

Malgrat tot, el director insisteix que creu que és una bona mesura i que s’hauria d’haver aplicat fa temps. «La resta de l’estat ja ho fa i això no vol dir que deixem de treballar una hora», afegeix. De tota manera, creu que l’aplicació de la mesura serà el màxim de profitosa a partir del curs vinent, quan es facin «números per repartir les hores lectives». En el moment de fer el còmput definitiu, els equips directius ja organitzaran «el repartiment d’hores correctament» en lloc de fer-ho sobre la marxa com passarà aquestes vacances de Nadal.

Mantenir horaris

La directora de l’escola Fort Pienc de Barcelona, Lourdes Mateu, assegura que la incorporació de més docents és un «guany» i, tot i les crítiques per com s’ha fet la gestió, deixa clar que no vol desvirtuar la mesura. En el seu cas, al gener s’incorpora una nova docent, però per decisió de tot el claustre no modificaran els horaris, sinó que l’hora reduïda la trauran de deixar de fer dues mitges hores de pati, que recorda que també és horari lectiu. Això permetrà que amb la docent de més amb la que comptaran es pugui fer suport, de tal manera que hi haurà més temps amb dues professionals a l’aula. Mateu destaca que aquest ha estat un acord del seu centre, on molts mestres van dir que preferien que no se’ls toqués l’horari i que poguessin tenir un docent que entrés durant una hora amb ells a l’aula. A més, han seguit la indicació del Departament d’ocupar a plaça amb una persona que estava fent una substitució al centre. A més, la directora apunta que hi ha una mancança de professionals en el conjunt del sistema i afirma que cada cop hi ha més diversitat d’alumnat. En aquest sentit, assevera que si es pregunta a molts docents, preferirien tenir més hores de suport per a atendre la diversitat en el dia a dia.

Dos de cada tres nomenaments (67%) s’han produït per a professionals que ja estaven als centres

Un dels col·lectius de docents que ja va alertar que veia les bondats de la mesura però no del moment va ser el Clam Educatiu. Domi Viñas, una de les seves impulsores, insisteix que arriba en un moment «poc adient». Creu que hi ha certa improvisació darrera d’aquesta mesura i constata que està havent molta disparitat a l’hora d’aplicar-la. A més, lamenta que les incorporacions no serviran per tenir més espai de codocència o de debat i treball de l’equip docent, ja que cada docent tindrà una hora més de manera individual. «No ens permet que hi hagi grups de docents que puguin parlar, reflexionar o repensar projectes», sosté.

Raons per no reduir-se l’hora

En el cas de l’institut Gabriela Mistral de Sant Vicenç dels Horts han decidit no reduir-se ara l’hora lectiva. Docents han impulsat un manifest on defensen que no es pot fer la feina ben feta amb aquestes «improvisacions». «No és el què, és el quan», declaren.

En un comunicat posterior, Educació va assegurar que acompanyaria els centres que detectés que no aplicaven la reducció de l’hora lectiva perquè ho facin. «Ningú els pot negar aquest dret», assegurava la conselleria, que confiava en les direccions a l’hora d’aplicar l’adaptació d’horaris.