Hospital Santa Caterina
L’ingrés mitjà a la unitat de llarga estada l’any passat va ser de 79 dies
L’atenció intermèdia, abans coneguda com a sociosanitària, ofereix recursos de salut temporals destinats a recuperar o millorar l’autonomia dels pacients

Professionals durant la jornada dedicada a l’atenció intermèdia, a l’hospital Santa Caterina. / IAS

L’atenció intermèdia, anteriorment coneguda com a atenció sociosanitària, ofereix a Catalunya un conjunt de recursos de salut temporals destinats a recuperar o millorar l’autonomia de persones que han vist reduïdes les seves capacitats arran d’una malaltia o accident.
L’hospital Santa Caterina ha presentat un balanç d’activitat d’aquets servei. El fet que el centre d’atenció intermèdia «La República» estigui situat al mateix recinte que l’hospital Santa Caterina i compti amb serveis específics d’atenció a la salut mental, permet atendre casos d’elevada complexitat gràcies a la proximitat de serveis especialitzats i la possibilitat de realitzar proves complementàries sense necessitat de desplaçar els pacients.
L’estada mitjana a l’any 2023 va ser de 79 dies a la Unitat de Llarga Estada, 30 dies a la Unitat de Convalescència, 12 dies a la Unitat de Pal·liatius i 8 dies a la de Subaguts.
Els serveis de suport a la recuperació i l’atenció ambulatòria especialitzada són l’hospital de dia de malalties neurodegeneratives i dany adquirit, l’hospital de dia de trastorns cognitius, el programa d’atenció atenció al domicili a persones grans i en fase pal·liativa, els equips d’avaluació integral ambulatòria i els equips de suport hospitalari experts en geriatria. Concretament, l’any 2023, l’hospital de dia de malalties neurodegeneratives va atendre 267 pacients, en què el diagnòstic més prevalent va ser l’esclerosi múltiple. Per la seva banda, l’hospital de dia de trastorns cognitius, dirigit a pacients amb malaltia d’Alzheimer i altres demències, principalment, va atendre 476 persones.
Concretament, l’Institut d’Assistència Sanitària treballa aquest nivell d’atenció, a través de diferents serveis i unitats ubicats al Centre d’Atenció Intermèdia «La República» (abans sociosanitari) i l’Hospital Santa Caterina, del Parc Hospitalari Martí i Julià de Salt. Aquestes unitats especialitzades són ateses per equips de professionals que atenen el pacient segons la necessitat en cada moment en la seva evolució clínica, amb un abordatge integral, de salut i social, de la seva persona.
La directora de centrede l’hospital Santa Caterina, Sara Rodríguez, fa èmfasi en l’objectiu del model i la trajectòria de l’IAS en aquest àmbit. «L’objectiu és sempre adequar cada recurs al moment clínic i evolutiu de cada persona per garantir-li el suport més adequat en cada fase orientat a la seva recuperació i retorn a la comunitat», afirma..
Diversos professionals
L’atenció intermèdia destaca per l’abordatge amb diversos equips experts de diferents especialitats mèdiques, infermeria, treball social, teràpia ocupacional, fisioteràpia, logopèdia, nutrició, geriatria, psicologia, entre altres, que intervenen en el pla individual de recuperació de la persona.
Amb l’objectiu de millorar l’accessibilitat als serveis d’atenció intermèdia de l’Institut d’Assistència Sanitària, i en aquest sentit, també la qualitat de l’atenció de pacients i cuidadors, recentment s’ha celebrat a l’hospital Santa Caterina una jornada monogràfica amb la participació de diversos professionals. Entre altres aspectes, s’ha aprofundit en les diverses unitats que integren aquest model, amb la participació de professionals de l’àmbit de la medicina interna i cures pal·liatives. També s’ha inclòs una sessió específica sobre la preparació i seguiment dels pacients en diversos àmbits de l’atenció intermèdia. Experts en treball social, rehabilitació, atenció psicològica, logopèdia, nutrició i acollida a les famílies han compartit experiències, mostrant com cadascuna d’aquestes disciplines contribueix a una atenció integral i personalitzada, destacant especialment la importància de l’atenció emocional i de l’acompanyament familiar en el procés de cura.
Subscriu-te per seguir llegint
- Alfonso Muñoz, funcionari de la Seguretat Social, revela quin és el millor moment per demanar la jubilació anticipada
- Mor un home mentre es banyava a la Platja Gran de Palamós
- Ángeles Blanco demana deixar de presentar amb Carlos Franganillo per no competir amb el seu marit, Vicente Vallés
- Un restaurant de Sant Feliu de Guíxols reconegut com a un dels dos més sostenibles de la costa catalana
- Girona vol evitar que la gent llanci envasos de menjar i begudes a les papereres del centre
- Necrològiques del 13 d'agost de 2026
- Girona viu l’eclipsi entre emoció i núvols
- Girona veu apagar-se el Sol: els núvols fan la guitza en el moment clau