Saltar al contingut principalSaltar al peu de pàgina

Cop policial a Girona contra una xarxa internacional que robava Toyota RAV4 per enviar-los a l’Àfrica

Els Mossos i Vigilància Duanera detenen nou persones i recuperen 40 vehicles sostrets, deu d'ells ubicats en una nau del barri de Pedret

Vídeo | Cop policial a Girona contra una xarxa internacional que robava Toyota RAV4

Redacció

Eva Batlle

Eva Batlle

Girona

Els Mossos d’Esquadra i el Servei de Vigilància Duanera de l’Agència Tributària, han desmantellat una organització criminal dedicada al contraban internacional de vehicles robats, amb epicentre logístic a les comarques gironines. En total, s’han detingut nou persones -algunes a Girona, Salt i Cassà de la Selva- i s’han recuperat més de 40 cotxes sostrets que estaven destinats a ser enviats a la República de Gàmbia. Els cotxes sostrets eren sempre del mateix model i marca asiàtica: el SUV Toyota RAV4 . La investigació continua oberta i no es descarten més detencions.

La investigació, liderada conjuntament per la Divisió d’Investigació Criminal (DIC) de Girona i Lleida, es va iniciar l’any 2023 arran de l’augment de robatoris d’un mateix model de SUV. Només a Catalunya, es van registrar 137 denúncies de sostracció durant el 2024 i 118 més en només els primers sis mesos del 2025. Molts dels vehicles apareixien amagats en camps o naus industrials, dins de contenidors preparats per ser exportats per mar.

Nau al barri de Pedret

El cas va fer un gir el 22 de juliol, quan els Mossos van localitzar 10 vehicles robats en una nau industrial del barri de Pedret de Girona, del carrer Gran Canària, com ha pogut saber Diari de Girona. L’operació va confirmar que els caps de la trama carregaven els contenidors durant caps de setmana per evitar controls i els enviaven des de ports de l’Estat amb destinació a Banjul (Gàmbia). En un d’aquests enviaments, un contenidor interceptat a Tànger gràcies a la col·laboració d’Interpol i la policia marroquina contenia quatre vehicles robats a la Roses, la Ràpita i França.

Els investigadors van determinar que els investigats tenien un modus operandi molt especialitzat, ja que accedien als vehicles activant un sistema que fa creure al vehicle que s’està desbloquejant amb la clau original. Posteriorment, una vegada tenien el vehicle a les seves mans, el traslladaven a algun terreny fora del nucli urbà, on el grup tenia un espai llogat. En aquest terreny, els autors controlaven uns contenidors de mercaderies de transport marítim on amagaven els vehicles, fins a emplenar-los i gestionar-ne l’enviament cap a l’Àfrica.

La logística d’aquesta activitat requeria una organització molt ben trenada, amb uns líders destacats, titulars dels contractes tant dels arrendaments dels contenidors com de les ordres de transport als diferents ports de destí. En un segon nivell hi havia els encarregats de gestionar les naus i els descampats on guardaven els vehicles. En una tercera escala, se situaven els membres que preparaven la càrrega dels contenidors. L’última baula de la cadena la formaven les persones que sostreien els vehicles de la via pública mitjançant sistemes electrònics.

Castelló i Almeria

Mentrestant, mentre s’investigava el cas a Girona, des de la DIC de Lleida també es va començar a seguir aquesta pista, que els va portar a descobrir, juntament amb el Servei de Vigilància Duanera de l’Agència Tributària, una xarxa activa dedicada a robar vehicles i enviar-los a la República de Gàmbia. Per fer-ho, els implicats manipulaven o eliminaven les identificacions dels cotxes -com el número de bastidor, la matrícula o la documentació tècnica- i els amagaven dins contenidors marítims barrejats amb mercaderia normal, per evitar que els duaners els detectessin. Els contenidors sortien cap a diferents punts de la costa, tenint com a destí final el port de Banjul, a Gàmbia.

Com a base operativa, el grup feia servir una nau industrial al polígon de Húercal de Almeria. Allà arribaven els vehicles sostrets, que carregaven en contenidors, sobretot els caps de setmana i festius, pensant que així evitarien controls. Després, una empresa de transport els portava fins a Castelló, d’on finalment s’enviaven per mar fins a Gàmbia.

El 6 d’agost, els investigadors van detectar a la seu de l’empresa de transports quatre contenidors sospitosos. Quan els van obrir, hi van trobar 15 vehicles de la mateixa marca i model que constaven com a sostrets, amb un valor de mercat de 300.000 euros.

Aquell mateix dia, amb la col·laboració de la Policia Nacional, van detenir tres persones, de 32, 44 i 53 anys, a la nau d’Almería, que feia de magatzem. Entre les seves pertinences, els agents van trobar ordres de transport i tiquets de compra d’eines que coincidien amb les dates i activitats sospitoses. Un dels detinguts, a més, apareix en la investigació de Girona com un dels caps que gestionava la flota de vehicles robats.

Descampat a Riudellots

La coincidència d’aquesta persona va propiciar la creació d’un equip conjunt d’investigació entre la DIC de Girona i la de Lleida, juntament amb el Servei de Vigilància Duanera de l’Agència Tributària, que es va encarregar de localitzar i inspeccionar contenidors sospitosos.

Els agents van confirmar la gran capacitat logística de l’entramat després de localitzar-ne alguns membres en diversos punts del territori. Un descampat de Riudellots de la Selva o una nau de Montsó (Osca), per exemple, els servien de “guarderia” dels vehicles abans de carregar-los en contenidors i enviar-los cap als ports de Barcelona, Castelló i València, principalment.

La capacitat d’alimentar el negoci il·lícit amb continuïtat, inclús després de les primeres detencions, era evident: vint dies després de l’explotació del cas a Castelló i Almeria, els investigadors van rebre l’avís d’un nou encàrrec logístic amb dades similars a les dels contenidors que es van obrir el 6 d’agost (punt de càrrega, pes, mercaderia declarada...). En aquesta nova inspecció, els agents van localitzar dos vehicles més que havien estat sostrets a les localitats de Balaguer i Lleida.

Detencions i vehicles recuperats

La revisió dels contenidors sospitosos i la recuperació de vehicles sostrets va continuar fins al 18 de setembre, quan els agents van entrar a una nau industrial a Montsó i van recuperar set cotxes robats. Aquell mateix dia, es van detenir sis membres del grup en diferents punts: Girona, Salt, Cassà de la Selva i Lleida. Un d’ells ja havia estat arrestat a Almeria durant la primera fase de la investigació.

Tots els detinguts van passar a disposició judicial, juntament amb un altre arrestat el 2 d’octubre a Manresa, també relacionat amb el cas. Se’ls imputen més de quaranta robatoris de vehicles, un delicte de contraban internacional i pertinença a organització criminal. El cas es manté obert.

Tracking Pixel Contents