MOBILITAT
Clam per la falta de places d'alta velocitat entre Girona i Barcelona
El secretari de Mobilitat de la Generalitat insta Renfe i el ministeri a "posar-se les piles"
L'alcalde de Girona assegura que "fa setmanes que han demanat una reunió amb el ministre" sense obtenir resposta

Un tren d'alta velocitat, a l'estació de Girona. / Marc Martí
O. P.
El deteriorament del servei d'alta velocitat entre Girona i Barcelona, un dels que té un índex d'ocupació i rendibilitat més elevats de tot l'Estat, és més que evident en els últims mesos. Usuaris dels trens organitzats a través de grups de Telegram han recopilat centenars de retards en el que portem d'any. Trajectes que haurien de durar 39 minuts, sovint s'allarguen deu o vint minuts sense explicacions per part la companyia. A la falta de qualitat del servei s'hi afegeixen les dificultats per trobar bitllets, ja que sovint els trens van plens, sobretot en les hores punta. Els usuaris fa mesos que ho denuncien, recordant que és impossible trobar bitllet si no es compren amb setmanes d'antel·lació.
Ahir, va ser el propi secretari del Mobilitat de la Generalitat, Manel Nadal, el que va alertar de la situació: "No hi ha bitllets d'AVE ni AVANT Girona-Barcelona Sants. He agafat el mitja distància. Cal que Renfe i el ministeri es posin les piles. Des de la Generalitat estem demanant un increment de capacitat també els de Lleida", va assegurar a la xarxa X.
La piulada de Manel Nadal va rebre una allau de comentaris, entre ells el de l'alcalde de Girona, Lluc Salellas, que va lamentar que "fa setmanes que des del govern de Girona hem reclamat una reunió amb el ministre Puente per aquest i altres temes i no hem obtingut cap respost". La vicealcaldessa de la ciutat, Gemma Geis, expressava el malestar per la situació i demanava "que els diputats del PSC se sumin a la denúncia. Els diputats de @JuntsXCat ja fa temps que reclamen un tracte just pels gironins.
Junts demana al PSC que se sumi a les peticions de millora del servei
També usuaris habituals del servei criticaven la piulada de Nadal: "Si vas sovint a Barcelona, imagino que si, ja deus saber que els billets d'AVANT els has d'agafar amb força antel·lació per no quedar-te sense. És el que fem tots. I si algun dia no en trobem agafem el MD, És un drama, si, però que et queixis tu és el colmo", assegurava un. "La vostra política és com la Renfe, sempre amb retard. Deixa de queixar-te i posa't a treballar", lamentava un altre.
Més de 2,4 milions de passatgers anuals al corredor ferroviari Girona-Barcelona
L’ús del corredor ferroviari entre Girona i Barcelona -que continua essent, com des de fa anys, la línia de mitja distància més utilitzada de tot Espanya- segueix creixent. Segons l’última edició de l’Informe Anual del Ferrocarril, el nombre de viatgers va augmentar un 44,7% en l’últim any. D’aquesta manera, els 2,43 milions de viatgers assolits es converteixen en la xifra més elevada des de l’any 2014, que és el primer del qual es tenen dades. A més, es tornen a superar els dos milions de viatgers per primer cop des de 2019, abans de la pandèmia.
Per tipologies de servei, els trens que més viatgers transporten són els de mitja distància: més d’1,3 milions de viatgers gironins van optar per aquesta modalitat. Es tracta d’un increment de gairebé el 52% respecte l’any anterior, quan van ser 863.272 els gironins que van utilitzar aquest tipus de servei. Tot i això, el punt culminant de la mitja distància s’havia produït entre els anys 2017 i 2018, quan va superar els 900.000 passatgers.
En segon lloc es troben els usuaris de l’alta velocitat de mitja distància; és a dir, el servei conegut com a Avant, molt popular entre els gironins que van diàriament a treballar a Barcelona. Els Avant van ser utilitzats per 960.351 persones, una xifra que podria ser més alta si Renfe incrementés les places, qüestió que és una demanda històrica per part dels usuaris, especialment en dies d’especial demanda com els divendres. En tot cas, es tracta d’un increment de gairebé el 30%, tot i que la xifra també es troba per sota de la dels anys 2018-2019, quan aquest servei va superar el milió d’usuaris.
- La Generalitat urgeix a tenir un kit d'emergències a casa per sobreviure 72 hores
- L'Hostal de la Granota, un restaurant aturat en el temps
- Un home dispara a dos lladres que entren a casa seva a Empuriabrava
- Preocupació a Sant Joan de les Abadesses per la presència d'okupes a l’antiga fàbrica Espona
- Un caçador de 64 anys mor a Cervera pel tret d'una escopeta d'un company
- «El meu palmarès empresarial és molt més bo que l’esportiu»
- Un dels menors atropellat en l'accident de Llambilles segueix ingressat al Trueta
- Un xoc entre dos cotxes acaba amb destrosses a una immobiliària a Banyoles