Saltar al contingut principalSaltar al peu de pàgina

Els pagesos bloquegen la rotonda d'accés als túnels de Bracons per denunciar que la variant d'Olot "trinxa el territori"

El tall de trànsit és a la rotonda de Bracons i afecta la C-37, la C-63 i la C-152

VÍDEO | Pagesos i ecologistes tallen el túnel de Bracons i altres carreteres per protestar contra les variants de les Preses i Olot

Servei Català de Trànsit

La Vall d'en Bas

Pagesos i ecologistes tallen aquest dimecres el túnel de Bracons i altres carreteres per protestar contra els projectes de les variants de les Preses i d’Olot.

La protesta ha començat a les vuit del matí a Sant Esteve d'en Bas i, segons la convocatòria, es podria allargar fins a dotze hores, és a dir, fins a les vuit del vespre.

Pancartes en contra de la carretera que es vol projectar a Olot

Pancartes en contra de la carretera que es vol projectar a Olot / Gerard Vilà (ACN)

Desenes de tractors donen voltes a la rotonda d'accés al túnel i eviten així el pas de vehicles.

La mobilització té com a objectiu defensar el sòl agrari que, segons denuncien, es veuria afectat per les noves infraestructures. Des del col·lectiu ecologista Salvem les Valls asseguren que es tracta d’un projecte “que no vol la majoria i que danya el territori i l’aqüífer”.

A la protesta també s’hi han sumat pagesos, veïns -la plataforma Garrotxa Viva- i organitzacions del sector. El sindicat Unió de Pagesos ja havia informat dimarts que s’hi desplaçaria, així com el moviment Revolta Pagesa, que defensa les terres i la producció agrària davant l’impacte de les variants.

Argumenten que l'obra "trinxa el territori" i fa malbé l'aqüífer. De fet, els manifestants assenyalen que aquesta infraestructura "va en contra de la majoria" i demanen que s'aturi el projecte "tal com està plantejat". En aquest sentit, el membre de Salvem les Valls i pagès, Moisès Maspujol, assenyala que estan disposats a asseure's a parlar d'un nou traçat, però que "en cap cas" poden acceptar l'actual. Per la seva banda, els transportistes es queixen perquè "tornen a rebre".

El president de Salvem les Valls i pagès, Moisès Maspujol, assenyala que el motiu del tall és mostrar al Govern que segueixen "dempeus" per combatre el que consideren que és una "aberració", el traçat actual de la variant d'Olot.

Maspujol explica que l'obra que està actualment projectada i que està previst que comenci aquest 2026 "no és res més que l'eix per enllaçar Vic, amb Olot i Figueres". "Ens ho poden vestir de variant, però és l'eix per connectar amb França", lamenta.

Des de Salvem les Valls proposen al Govern a "asseure's i negociar" perquè "el traçat que han triat és el pitjor de tots". Els pagesos i l'entitat Salvem les Valls asseguren que farà malbé l'aqüífer i això generarà un problema pel subministrament d'aigua de boca i pels agricultors i ramaders de la zona.

A més, Maspujol adverteix que "no soluciona el problema de mobilitat" i, per això, emplaça a les administracions a resoldre "un conflicte comarcal" que, considera, no necessita un eix viari com aquest. "Ells mateixos reconeixen que d'aquí 20 anys hi haurà més cotxes passant per l'avinguda Sant Jordi d'Olot. Després què farem, una altra variant?", es pregunta.

Mesures de control

Un dels problemes que més preocupa als pagesos i a les entitats contràries a la variant és que en els informes no s'ofereixen les mesures de control necessàries per assegurar que no es destruirà l'aqüífer. "Ens diuen que no passarà, però de garanties cap", lamenta Maspujol.

Tot i reconèixer que qualsevol altre plantejament portaria a retardar anys una solució, Maspujol aposta per fer-ho, ja que actualment "es parteix de zero". Per això, des dels sectors contraris demanen un pla de mobilitat comarcal i, per tant, ha de ser una carretera comarcal.

"El que hem de fer és treballar el mentrestant. Han d'assumir les conseqüències del que estan plantejant. Si la indústria càrnia té pressa, em sap molt greu, però nosaltres no en tenim cap", ha conclòs el president de Salvem les valls.

Afectacions viàries

La manifestació se situa a la rotonda del túnel de Bracons i ha comportat el tall el túnel, de manera que la C-37 està interrompuda -des de quarts de deu de forma intermitent- per la protesta en sentit Olot i a la Vall d’en Bas en tots dos sentits de la marxa. A més, segons informa el Servei Català de Trànsit, també estan tallades a la Vall d’en Bas les carreteres C-63 i C-152. Els camions i els cotxes només podien passar cada hora, quan els manifestants obrien durant uns minuts el pas.

Queixes dels transportistes

Qui ha tornat a rebre amb resignació la protesta dels pagesos han estat els transportistes, que carreguen per ser el col·lectiu "que torna a rebre". El president de la CETCAT, Eduard Ayach, lamenta que no sàpiguen quants dies porten aquest 2026 sense poder circular amb normalitat.

Ayach considera que la variant és "necessària" i lamenta que cada vegada que algú vol reivindicar alguna cosa "es talli una carretera". "No podem treballar així", assenyala.

Tracking Pixel Contents