De la mà de José Carlos Plaza, l'actriu donarà vida al teatre Romea de Barcelona, fins al 8 de febrer, a una mare que retroba les seves filles 7 anys després d'haver-les deixat en una espècie de duel dialèctic i de retrets amb la més gran d'elles.

Paredes torna a les taules barcelonines després d'uns anys d'absència i d'haver interpretat "Hamlet" i "La Tempestad" al teatre Lliure, dirigida per Lluís Pasqual i al costat d'Eduard Fernández.

"Sonata de Otoño" tanca gira al Romea després d'haver recorregut la geografia espanyola amb una Paredes que ha recalcat avui en roda de premsa "la dificultat de l'obra, dificultat que em va estimular".

Per a Paredes, les representacions de l'obra "han estat una experiència extraordinària i en tot aquest temps hem viscut per trobar l'ànima dels personatges".

En "Sonata de Otoño", Paredes recrea Charlotte, el personatge que va interpretar en el cinema Ingrid Bergman.

Al costat de l'emblemàtica actriu figuren en el repartiment Nuria Gallardo, en el paper d'Eva, la filla més gran de Charlotte; Chema Muñoz en el de Viktor, el marit d'aquesta i pastor protestant; i Pilar Gil, que recrea Helena, la filla petita, afectada d'una malaltia degenerativa i amb grans dificultats per parlar.

Per la interpretació d'aquesta obra Nuria Gallardo i Pilar Gil estan nominades als premis de la Unió d'Actors en les categories de millor actriu protagonista i millor actriu de repartiment, respectivament.

El personatge de Charlotte s'enfronta a l'escenari als retrets de la seva filla Eva, en el cinema interpretada per Liv Ulman, que junt amb el seu marit s'ha fet càrrec de l'atenció d'Helena, qui no guarda rancor a la seva mare.

L'espectacle teatral fa una "biòpsia de les ànimes" i amb ell "has de penetrar en el més profund de l'ànima humana, veure el que és negre, el que és gris, el que és vermell, per treure-ho cap a fora; així és l'ofici de l'actor, però aquest text és difícil, perquè no hi ha un mutis ni on escapar, tot el que passa implica despullar-se internament", ha indicat Paredes.

Els personatges que planteja Bergman, més conegut pel seu treball en el cinema que al teatre, "estan al límit tot el temps i això és esgotador", ha afegit l'actriu, que entre 2000 i 2003 va ocupar la presidència de l'Acadèmia del Cinema Espanyol.

Paredes ha treballat més recentment a Barcelona en un telefilm d'Agustí Villaronga i es prodiga poc a Catalunya perquè és actriu en llengua castellana i "aquí hi ha una altra vida cultural" i les "possibilitats de treballar són més difícils o més escampades".

L'actriu ha considerat que el teatre ha crescut més a Barcelona que en altres llocs perquè la capital catalana "alimenta el teatre des de l'escola i des dels barris, en un bon brou de cultiu".

De la seva banda, Nuria Gallardo torna a l'escenari del Romea, on va interpretar fa una desena d'anys "La vida es sueño", de Calderón de la Barca, dirigida per Calixto Bieito, amb una peça sortida de la ploma Bergman, "un geni", que ja ha representat en un centenar de funcions per tota Espanya.

Chema Muñoz ha recalcat "la duresa de la funció i de l'enfrontament entre mare i filla, que es pot traslladar a la disputa entre germans, pares i fills, o al xoc entre dos éssers condemnats a entendre's o a desentendre's com el Govern israelià".

Bergman "m'ha ensenyat a viure, a conviure amb el de davant, amb l'estrany, amb el diferent", ha destacat l'actor.