Una capsa portapernils que es converteix en una pernilera, una invitació de casament amb una bossa d'arròs envasat al buit per felicitar els nuvis després de la cerimònia, un vàter plegable integrat en una paret o un catàleg per a gent gran amb tipografies dissenyades específicament i més grans per facilitar-ne la lectura. Aquests són només alguns dels projectes que concorren avui a la segona edició dels premis GIDI de l'Associació del Disseny de Girona, que volen convertir-se en un espai per a l'intercanvi d'experiències entre els professionals del disseny i l'establiment de sinèrgies, així com donar a conèixer el bon moment que viu el sector a les nostres comarques malgrat la crisi.

Amb aquesta segona edició dels guardons, aquests es consoliden com una plataforma de difusió dels professionals d'aquest món, amb 75 projectes que concorren en l'àmbit del disseny industrial, gràfic, web, interiorisme o moda, entre d'altres.

El president de l'associació, Quim Gudayol, mostra la seva satisfacció pel creixement d'una iniciativa que va començar tímidament l'any passat i que els va sorprendre pel ressò que va tenir. "El 2010 hi van participar una seixantena de projectes, i gairebé tots els que hi van concórrer s'hi han tornat a afegir, a banda d'alguns nous participants". I és que l'entitat compta ja amb un centenar d'associats, entre professionals i estudiants. Precisament aquest darrer sector, que per ara suposa entre el 10 i el 15 % dels membres de l'associació, és el que es vol potenciar més a partir d'ara: "Estem duent a terme algunes accions específiques perquè els joves puguin aprendre de manera pràctica com es crea un producte, des del "briefing" inicial fins a la seva sortida en sèrie, i ens agradaria que fossin més". Gudayol afirma que quan va començar Disseny Industrial l'any 1992 "m'hauria agradat molt que hagués existit un col·lectiu com aquest, per començar a conèixer aquest món de primera mà".

Mirar fora, impulsar el de casa

En aquest sentit, els premis GIDI són la proposta més visible de la feina que s'hi està fent; per això es comptarà amb un jurat de prestigi, integrat pel cuiner Jordi Roca ("capdavanter en els valors de la creativitat i la innovació"), el dissenyador gràfic Pere Álvaro, amb el conegut Rafael Marquina (inventor d'un dels més cèlebres productes "made in" Girona, la setrillera de broc corb antigoteig), i amb Àngels Colom. Aquesta darrera és la directora del Centre de Promoció de Negocis d'ACC1Ó a Copenhaguen, una entitat amb la qual l'Associació del Disseny de Girona hi ha establert un pont tecnològic a través de la Cambra de Comerç.

I és que la importància del disseny és encara, malgrat tot, més valorada fora de les nostres fronteres que dins d'elles. Segons Gudayol, "ens falta cultura del reconeixement de la importància que té en les nostres vides", i fins i tot apunta que "moltes empreses, quan han de fer un nou disseny, busquen el referent a Barcelona, quan aquí tenim molt bons professionals".