El Saló Aeronàutic de Le Bourget va obrir ahir les seves portes, tot batent un rècord de participació pel que fa als expositors. I també, amb alguns incidents que afecten un dels més importants, l'europeu d'avions Airbus. I és que aquesta companyia no podrà mostrar en vol, com tenia previst, dues de les seves principals apostes: l'A380 i l'A400M.

Més de 2.100 empreses han acudit a aquesta 49a edició de la que es considera com la major fira mundial del sector aeronàutic, i que se celebra en el que va ser el primer aeroport de París, a Le Bourget. Aquest es troba a una desena escassa de quilòmetres de la capital francesa.

Airbus, que acostuma a fer servir aquest saló de periodicitat bienal com a aparador comercial, i que aprofita per anunciar-hi també una gran quantitat de contractes, va començar amb molt mal peu l'edició 2011 d'aquesta trobada. I és que es va veure obligat a suspendre a darrera hora algunes de les seves demostracions en vol més esperades.

La primera era la de l'avió de transport militar A400M, que s'ajusta a la planta que la filial d'EADS té a Sevilla. En aquest cas, la suspensió es va fer per un problema amb el motor TP400-D6 d'Europrop International.

El responsable de la direcció d'avions militars d'Airbus, Domingo Ureña, va insistir en el fet que aquest no és un problema seriós, i que continua la fase de vols de prova d'aquesta aeronau. La primera unitat de l'A400M s'ha de lliurar a les forces aèries franceses el mes de març de 2013.

Incident amb un superjumbo

A més, Airbus també va haver de renunciar a Le Bourget a mostrar les capacitats en vol del seu avió gegant, l'A380. En aquest cas, va ser perquè l'exemplar que va dur a la fira va patir danys a les ales quan maniobrava a terra, movent-se dins de l'espai de l'exposició. La companyia va emetre un comunicat on informava que els seus experts estaven inspeccionant el superjumbo, però confirmant que no seria possible mostrar-lo en vol en el marc del saló.

La inauguració es va fer ahir a la tarda, amb la presència del president francès, Nicolas Sarkozy. També ahir s'hi va dur a terme la trobada periòdica de representants del govern gal, Alemanya, Regne Unit i Espanya, per tal d'abordar la cooperació entre els quatre països que participen en la construcció de l'Airbus.

Una de les novetats més espectaculars que s'han pogut veure fins ara a Le Bourget és la maqueta del futur avió supersònic conegut com a ZEHST (transport d'alta velocitat amb zero emissions), i que estarà creat pel consorci aeronàutic europeu EADS.