Usar el vermell de llavis de Rita Hayworth, fumar els mateixos cigarrets que Gary Cooper, tenir la pell com Marilyn Monroe o beure els combinats de Woody Allen; des de finals del segle XIX, la publicitat i el cinema van trobar-se i des de llavors, no han deixat d'aliar-se per intentar convèncer el públic (o millor dit, els compradors) d'allò que havien d'adquirir per viure com ho feien els seus ídols.

La relació entre ambdues indústries és la que vehicula la nova exposició del Museu del Cinema de Girona, Estrelles en venda! Hollywood a la publicitat americana (1930 - 1970). Aquesta recull fins a 153 anuncis de premsa protagonitzats per grans estendards de l'star system, provinents de la col·lecció de Roger Biosca, així com una pantalla on es reprodueixen anuncis de televisió.

Biosca va començar a col·leccionar aquests anuncis per casualitat, quan fa 25 anys va anar a viure als Estats Units. Allà va descobrir una parada que venia retalls de diaris i revistes, i fascinat pel disseny i el grafisme, va comprar la primera peça: un anunci de tabac protagonitzat per Marlene Dietrich, "tota una icona", afirmava.

Precisament, l'omnipresent fascinació pel món del cigarret que sempre va plasmar el Hollywood clàssic és un dels àmbits temàtics de la mostra. I és que aquesta s'estructura com si d'un supermercat es tractés, oferint els seus productes ordenats per tipologia; allà on les lleixes són més plenes és a la secció de bellesa, i és que no es pot ser una estrella del cinema sense glamour. Aquí s'hi troben Audrey Hepburn, musa de Givenchy, l'enigmàtica Veronica Lake, Liz Taylor o la bellesa pàtria d'una joveníssima Carmen Sevilla. Però la publicitat no només s'adreçava a elles: també el model de masculinitat que era Burt Lancaster admetia usar cosmètics. O com a mínim, els anunciava.

Dels cotxes als refrescos

També són nombrosos els anuncis de l'àmbit del motor, no en va els cotxes van ser emblema de l'american way of life. Molts d'ells s'anunciaven a través del que es coneix com a product placement (introduint certes marques de cotxes dins la trama de les pel·lícules), però personatges com Spencer Tracy, Carole Lombard o el mateix Walt Disney en van anunciar.

Altres àmbits d'aquesta mostra temporal amb voluntat d'itinerància són els complements de la llar, tecnologia o marques de refrescos. No cal dir que aquell que celebra "l'espurna de la vida" és, sens dubte, el que ha comptat més sovint amb la complicitat de Hollywood per seduir els compradors.