Nicole Kidman és la gran estrella de Canes 2012 i per partida doble. D'una banda, convertida en una barbie al thriller eròtic de Lee Daniels, The Paperboy; i de l'altra, interpretant Martha Gellhorn, la periodista que tingué la intensa història d'amor amb Ernest Hemigway i que el veterà Philip Kaufman recrea a Hemingway & Gellhorn, projectada fora de concurs.

L'arribada de l'actriu va desfermar una gran atenció mediàtica al festival i la mobilització de molts seguidors, delerosos de veure-la. Al costat seu, un sex symbol com Matthew McConaughey i un actor de prestigi com John Cusack, han pogut comprovar la força del fenomen "fan" que segueix Zac Efron, company seu al repartiment de The Paperboy. Estrella del públic infantil a High School Musical, Effron intenta fer un tombant a la carrera amb aquest film adult.

És un relat de pèrdua d'innocència, en què un xicot esportista i amb les hormones esverades s'enamora d'una barbie. La puresa de les pulsions eròtiques que trabalsen el jove contrasta amb la foscor sexual dels adults, feta de manipulacions, perversions i secrets; però el cineasta Lee Daniels (autor de Precious) es mostra incapaç de crear l'atmosfera enrarida que reclama aquesta història. Mentre es dedica a exhibir les seves estrelles, a penes trena cap suspens i, quan toca fer sobreeixir la veritat de la investigació, es limita a il·lustrar-ho amb afectada ineptitud. Tant és així, que ha rebut una de les grans esbroncades d'aquest Canes.

Més crítiques desfermades

De xiulets i crits en contra, però, també se n'ha endut i força Post Tenebras Lux, del mexicà Carlos ?Rey?gadas. Són cent minuts d'unes imatges esplèndides, que mostren l'entorn rural on han anat a viure una parella jove i la seva canalla petita, intercalant-s'hi seqüències temporalment posteriors del fill gran o de la mare en situacions ben diverses.

Resulta, però, gairebé impossible dir de què va, ni intentar esbrinar-hi les intencions de Reygadas. Autor de films com Batalla en el cielo i la premiada Llum silenciosa, pot ara haver explorat els set pecats capitals, barrejant vius i morts, existències i fantasmes, el bé i el mal, present, passat i futur.