La crisi ha deixat prop d'un milió de graduats superiors espanyols a l'atur en l'últim trimestre de l'any passat (el 12,4 dels titulats), davant del 5,2 de la Unió Europea, segons revela l'últim informe CYD, que cada any avalua la contribució de les universitats espanyoles al desenvolupament. En quatre anys (2007-2011) el nombre d'aturats amb titulació universitària s'ha multiplicat per 2,86 a Espanya.

El ministre d'Educació, José Ignacio Wert, i la presidenta de la Conferència de Rectors d'Universitats Espanyoles (CRUE), Adelaida del Carrer, van clausurar ahir l'acte de presentació de l'informe CYD, que per vuitè any consecutiu ha elaborat la Fundació Coneixement i Desenvolupament, que presideix Ana Patricia Botín.

Wert va assenyalar que amb la reforma que es posarà en marxa es tracta de "dotar dels instruments adequats" a la universitat perquè "ho segueixi fent bé", i que la Comissió d'experts creada pel Ministeri d'Educació per elaborar un informe sobre el sistema universitari treballa en la mateixa línia de les recomanacions de l'informe CYD.

L'informe CYD, dirigit pel professor Martí Parellada, sota la supervisió dels vicepresidents de la Fundació CYD, Francesc Santacana i Francesc Solé Parellada, afegeix que la taxa d'atur universitària és superior a la dels treballadors europeus amb titulació universitària (5,2 %) i també a la taxa d'atur del conjunt de la població europea (8,7%).

Quant als ingressos, la diferència relativa de sou entre un universitari i la resta de la població a Espanya és d'un 56%, mentre que al Canadà, Alemanya, o el Regne Unit és del 70%. Aquestes dades justifiquen que, en els últims quatre anys, el cens d'espanyols a l'estranger hagi crescut més d'un 25% i que bona part d'ells siguin joves amb alt nivell d'estudis.

L'informe planteja millores "imprescindibles" per afrontar els reptes del sistema universitari espanyol, com la internacionalització. A Espanya, només un 2,7% dels alumnes són estrangers, una taxa que hauria aproximar-se al 6,4% de l'OCDE, encara que l'informe destaca que Espanya és el país que mou més estudiants en el programa d'intercanvi Erasmus.

El rendiment acadèmic i l'ajust d'oferta i demanda és una altra de les millores necessàries en el sistema universitari espanyol, on en el curs 2009-2010 els alumnes no van aprovar 1 de cada 3 títols matriculats, i l'oferta acadèmica va ser de 2.413 graus. En aquest sentit assenyala que per assolir un major rendiment i reduir desajustos entre oferta i demanda es requereix la implicació d'universitats, administracions, empreses i institucions. També apunta la necessitat de reforçar l'ocupabilitat dels titulats universitaris, la recerca i transferència, sense oblidar la formació contínua.

L'informe reflecteix que les retallades pressupostàries en el sistema universitari van ser l'any passat d'entre un 5 i un 10%, i en el període 2008-2011, s'han destinat 800 milions d'euros menys a l'educació superior i les retallades han estat més intensess en recerca, al contrari del que ha passat en la majoria de països europeus.