04 de agost de 2013
04.08.2013

Les rates de Bolaño i Rigola inunden de teatre Venècia

Un total de 18 produccions internacionals es representen els propers dies en 14 escenaris de la ciutat flotant

05.08.2013 | 07:58

És probable que Roberto Bolaño no somiés mai que el seu conte El policía de las ratas inaugurés la Biennal de Venècia escènica ni que els canals de la ciutat flotant fossin el continuum real de la seva història, però això és el que va fer divendres a la nit Àlex Rigola, que va inundar amb el seu teatre l'obertura de la 42a edició.

Rigola (Barcelona, 1969) és el director de la secció de teatre de la Biennal des de 2010, però a més ha volgut que el seu debut escènic en ella fos amb l'estrena absoluta d'aquest homenatge al seu admirat Bolaño, del qual ja va portar al teatre 2666. Durant onze dies, la ciutat acull les "millors propostes del món".

Són 18 produccions internacionals, entre elles les espanyoles El año de Ricardo, de la figuerenca Angélica Lidell, i Mi gran obra, de David Espinosa, amb 55 funcions per 9.500 espectadors en 14 espais de la ciutat.

L'obra dirigida per Rigola, interpretada amb una escruixidora aproximació a la "maldat", a la degradació d'una societat alienada, per dos dels seus actors "inseparables", Andreu Benito i Joan Carrera, és tan senzilla i complexa com el text de Bolaño (Santiago de Xile, 1953-Barcelona, 2003).

Dues cadires d'oficina, dos micròfons, una manta tèrmica que tapa "alguna cosa" i una bossa amb sang penjant en l'aire componen l'escena que fins al 7 d'agost acull el Teatre alle Tese, situat en el que eren fa 800 anys les drassanes més actives d'Europa.

Després de dir, en castellà, perquè així ho va escriure Bolaño, i amb subtítols en italià, allò de "les rates no maten rates", els "rosegadors" Benito i Carrera van sortir a la recerca d'"altres bojos que volen ser lliures i no habitar en la por" obrint la porta a les seves esquenes i allà apareix, travessat per gavines, el canal d'aigua que habiten les seves "cosines" de dents poderoses i pelatge marró.

"Mai més hi haurà un final com aquest per a aquest muntatge", admetia Rigola en una entrevista, feliç amb l'impacte i la sorpresa que aconsegueix amb la seva idea.

El policía de las ratas és un conte de Bolaño inclòs en l'última recopilació -El gaucho insufrible- que va escriure el narrador.

És un conte de novel·la negra, poètic i laberíntic, en què la temàtica principal és la reivindicació del dret a la diferència, a la particularitat de cada un, cosa que permet l'evolució de l'espècie, important en el camp de l'art.

El policía de las ratas té aparença de thriller, de relat detectivesc, però és també un homenatge a un conte de Kafka que té per protagonista "una rata artista", Josephine la cantant, en què s'aborda la relació amb el públic.

El poder silenciador

És un projecte que "rondava" des de fa molts anys a Rigola i que es materialitza en el moment idoni, quan la voluntat del poder de "calmar les voluntats és més gran que mai" i en el qual es pretén l'extinció "de l'art que tendeix a l'excel·lència", segons el director.

Pepe el Tira, "de tirà, que és així com diu el meu poble als policies", ensuma pels corredors i túnels de les clavegueres, sobretot les cegades, trobant cadàvers "es?tranys".

D'aquesta manera, Bolaño, i de passada també Rigola, "aprofiten" per reflexionar sobre la violència del present, per "escopir" a la cara la cultura de fulletó, "que no pot ser l'únic camí". Amb la sola paraula, esmolada, modulada i lliurada en un hipnòtic "tempo" per Benito i Carrera, el director ressalta la força simbòlica del text.

Compartir a Twitter
Compartir a Facebook

Cartellera a Girona

Tots els cinemes de Girona

Tots els cinemes de Girona

Consulta la cartellera a Girona, Salt, Olot, Ripoll, Platja d'Aro i Salt. Tot el cinema de Girona