Un antiquíssim tauló de fusta que recorda una pintura de Tàpies s'està guanyant un lloc entre les joies del patrimoni gironí amb reconeixement internacional.

Aquest vell tauló, objecte d'estudi per part dels experts, no és pròpiament una obra d'art sinó una simple eina: el suport o plantilla utilitzat als tallers medievals per tallar, dibuixar i emplomar una -ara sí- obra d'art: el vitrall.

Alguns dels vitralls elaborats fa més de mig mil·leni sobre aquesta taula, conservada al Museu d'Art de Girona al costat d'una altra taula de vitraller, filtren encara ara la llum a les finestres del trifori de la Catedral de Girona.

És a dir, Girona conserva la plantilla i també conserva el producte que es va elaborar sobre aquesta plantilla, el vitrall, cosa que converteix una vegada més la ciutat en centre d'interès internacional per a l'estudi d'una especialitat: l'elaboració de vidrieres i la seva evolució des de l'edat mitjana i fins al segle XIX.

El llibre Vitralls sobre taules de vitraller. La taula de Girona, d'Anna Santolaria Tura, posa en relleu el valor d'aquesta peça, l'estudi de la qual ha permès "refutar" part de la informació publicada anteriorment per "incompleta i de vegades equivocada".

Entre altres aspectes, l'aproximació d'Anna Santolaria atribueix al vitraller medieval "una considerable autonomia en el tall del vidre i en la localització de les línies de plom".

L'Institut Català de Recerca i Patrimoni Cultural ha publicat el llibre en edició bilingüe (anglès-català), una compil·lació de textos i fotografies a partir d'un treball de tesina redactat inicialment en anglès i defensat a la Universitat de Nova York per Santolaria.

Un pròleg de la professora Sarah Brown valora la taula de Girona com "una de les evidències físiques més importants per a la comprensió de la forma de treballar dels vitrallers medievals".

"Tot i que no és única -prossegueix Brown-, la seva mida, el seu estat de conservació i la supervivéncia de les vidrieres realitzades sobre ella, fan que sigui un objecte d'un valor inestimable en la comprensió de l'art del vitraller medieval".

La taula de vidrier de Girona va ser registrada per primera vegada al catàleg del Museu d'Art de Girona l'any 1955. Però la peça no va pujar a l'escenari internacional fins l'any 1985, quan Joan Vila-Grau la va presentar a la tretzena Assemblea General del Corpus Vitrarum Internacional, celebrada a Barcelona.

L'especialista en vitralls Joan Vila-Grau va identificar la taula de vitraller i va establir el lligam entre l'eina i alguns vitralls situats sobre l'altar major de la Catedral, tallats cinc segles abans sobre ella.