El Temporada Alta ha tornat a tancar una edició de rècord. En paraules del director, Salvador Sunyer, aquest ha estat el millor "de la història". I no només per xifres com el nombre d'assistents (53.961) o l'ocupació (94,12%) sinó també perquè hi ha hagut més teatre internacional i presència de programadors que mai. Sunyer sempre encara el balanç del festival amb una vocació de marcar les línies de futur. En aquest sentit, ha anunciat que volen portar el festival més enllà de Girona. Per això, reconeix que no estan tancats a res -fins i tot programar funcions a Barcelona, tot i que encara no per al 2015- però que la seu es mantindrà a Girona. També volen potenciar produccions amb teatres europeus.

Les xifres del festival Temporada Alta parlen per si soles. En aquesta darrera edició, el festival ha programat 134 funcions (14 més de les previstes inicialment), ha tingut un total de 53.961 assistents a les diverses activitats del festival -tant espectacles com conferències o d'altres activitats complementàries- i ha tingut una ocupació mitjana del 94,12% als espectacles.

A més, ho ha fet possible amb un pressupost on cada vegada guanya més pes l'aportació privada. El festival té un pressupost de 2,8 MEUR, dels quals un 23,2% queda cobert per la venda d'entrades, un 27,17% prové d'empreses privades i la resta és aportació pública, especialment de la Generalitat (21%) i de l'Ajuntament de Girona (17,5%).

"El millor de la història"

El director del festival, Salvador Sunyer, reconeix que aquestes xifres són les millors de la història del festival, que ja porta 23 anys de vida. Però el director considera que no només els números desemboquen en aquesta afirmació, sinó que aquesta edició ha estat "la millor" també per d'altres factors. Per una banda, perquè hi ha hagut més presència internacional que mai, un dels vectors que el festival vol potenciar.

Per altra banda, perquè pel festival hi han passat més programadors internacionals vinguts d'arreu -fins i tot del Japó, per posar-ne un exemple- per veure les estrenes i produccions del festival. Només durant la setmana dels programadors, el Temporada Alta ha acollit més d'una setantena de professionals vinguts de 12 països.

Un altre dels factors que Sunyer ha destacat és el fet que aquest any s'han potenciat espais de reflexió com ara una jornada sobre turisme i cultura (amb més de 600 assistents) o també sobre teatre familiar. El director del Temporada Alta creu que aquests espais han de mantenir-se i potenciar-se perquè, ja que el festival té una important aportació pública, cal generar activitats que tinguin un retorn a la ciutat.

Sunyer també ha insistit que el festival té un arrelament al territori i ajuda a contribuir a l'economia de la zona, així com també dóna oportunitats a creadors i artistes locals. Per exemple, hi ha hagut 24 espectacles amb participació de més d'un centenar de professionals de les comarques gironines. A més, també ha donat feina directament a 295 treballadors i 150 més a través d'empreses subcontractades o, entre d'altres, ha reservat 1.761 habitacions d'hotel directament per al festival. La fundació Esade està preparant un estudi sobre l'impacte econòmic del festival que properament es donarà a conèixer.

Línies de futur

El director del festival sempre encara el balanç de cada edició marcant quines han de ser les línies de futur del Temporada Alta i els aspectes en què poden millorar. En aquest sentit, Sunyer ha reconegut que fa temps que tenen peticions de diferents llocs per portar-hi espectacles i convertir-los en "subseus del festival". El Temporada Alta ja aplica aquesta fórmula -amb èxit, destaca Sunyer- en teatres de Bescanó, Celrà, Banyoles (nou aquest 2014), Sant Gregori o Perpinyà (on ha venut més de 6.000 entrades).

De cara a edicions futurs, el festival ho impulsarà. Sunyer ha reconegut que entre les diferents opcions també hi ha la ciutat de Barcelona però ha deixat clar que "l'essència del festival" ha de continuar a Girona i que en cap cas s'estan plantejant moure la seu del festival de la capital gironina i de Salt. Ara bé, també ha reconegut que no estan tancats a res però que qualsevol incorporació haurà de fer-se de la mà de les institucions. Sunyer també ha concretat que per al 2015 no es programarà res a Barcelona però ha deixat la porta oberta a fer-ho més endavant.

Més coproduccions internacionals

Una altra de les línies de futur a treballar és la coproducció amb entitats i teatres europeus. Sunyer ha criticat que el festival sempre s'hagi de planificar any a any i que no hi hagi una "fórmula estable" que permeti treballar en coproduccions a diversos any vista. "No som ni Girona ni Catalunya, com a mínim som Europa i els llaços els hem de tirar més lluny", ha remarcat.

Sunyer ha lamentat que no puguin ser agosarats a l'hora d'acollir companyies estrangeres o produir conjuntament espectacles i que hagin de "tirar de bona fe" perquè no saben mai si el festival continuarà tenint les mateixes aportacions d'aquí a tres o quatre anys vista. "És bàsic trobar aquesta fórmula que doni estabilitat, no podem fer previsions i hem de tirar de bona fer, és la fórmula del sud d'Europa i no la del nord, com hauria de ser", ha declarat. Sunyer també ha aprofitat per recordar que el projecte del centre d'arts escèniques El Canal continua parat i que, tot i disposar de l'edifici, no hi ha ni pressupost ni equip tècnic per dirigir-lo.

El festival tornarà a ser present a Buenos Aires al febrer per tercer any. Allà, s'hi representaran quatre espectacles de companyies catalanes i també es farà un torneig de dramatúrgia com el que es fa a Girona. Com a novetat, el festival Temporada Alta també aterra a la capital de l'Uruguai. A Montevideo també es representaran quatre espectacles.

Novament, el director ha aprofitat per fer una crítica per l'IVA cultural del 21% que aplica l'estat espanyol. Sunyer ha recordat que només reben una subvenció de 52.000 euros per part de l'Estat. Per fer evident la seva crítica, ha mostrat una entrada recordant que té un 21% d'IVA i després dues revistes pornogràfiques, gravades amb un IVA del 4%. També ha aprofitat per dir que és el festival qui "subvenciona" l'Estat ja que del més de mig milió d'euros de recaptació de taquilla, més de 100.000 euros se'n van cap a Madrid per pagar l'IVA.