El món digital és implacable i el que ahir semblava impossible avui pot ser notícia. Twitter, la "princesa" de les xarxes socials per darrere de la "reina" Facebook, que semblava imbatible com a imant del pensament premsat a 140 caràcters, ha perdut un lloc en el podi. Segons dades conegudes aquest mes, el seu lloc l'ocupa Instagram, un competidor que basa el seu contingut sobretot en fotografies i vídeos. Les dades parlen clar: 300 milions d'usuaris actius enfront dels 284 milions de la xarxa de microblogging.

L'embrió d'un fet tan rellevant, no tant per la diferència en les xifres, que no deixa de ser modesta de moment, com pel canvi de tendència o cicle que revela, cal buscar-lo en un moment transcendental que té data i cognoms: a l'abril de 2012, la xarxa social creada per Mark Zuckerberg amb el nom de Facebook va comprar Instagram per mil milions de dòlars i, com a resultat d'aquesta decisió clarament estratègica per dominar un mercat tan canviant i imprevisible, Twitter va anar perdent la batalla pel que fa a usuaris actius mensuals. Això no vol dir que les seves previsions siguin dolentes (per tancar l'últim trimestre de l'any es parla que hi haurà un augment de fins als 296 milions), però tot i així seguirà per sota.

L'èxit d'Instagram en els últims nou mesos és impressionant, amb un increment de 100 milions d'usuaris mensuals. Xifres, en tot cas, molt allunyades en ambdós casos de la inabastable Facebook amb 1.350 milions d'usuaris actius.

Instagram ha aconseguit captar l'atenció massiva d'un públic juvenil, el mateix que en nombre creixent desconfia de Facebook per considerar-la una xarxa amb "massa" presència de visitants adults. La diversificació és la clau del domini de Zuckerberg en món digital, d'aquí la compra de l'aplicació de missatgeria instantània WhatsApp amb 600 milions d'usuaris, sense oblidar la posada en marxa de la seva pròpia aplicació, Facebook Messenger, amb la qual fica 500 milions d'usuaris més al sac.

Segons pregona Instagram, el seu és "un espai per a la creativitat en totes les seves formes, un lloc on un pot trobar des d'imatges del riu Nil fins el nou look de Herschel Supply o explorar què està passant pel cap de Taylor Swift". I, no ho oblidem, a més de l'element audiovisual amb més de 70 milions de fotos i vídeos intercanviats diàriament també permet fer comentaris i facilita la interactivitat entre els usuaris.

Els seus orígens a l'octubre de 2010 estaven centrats a ser una aplicació de fotografia dirigida exclusivament per a mòbils, amb una cridanera paleta d'efectes visuals com filtres, marcs, colors retro i vintage amb els quals donar un toc molt personal a les imatges. Quan Facebook va entrar en competició va imposar la seva llei i Instagram va fer el salt a les xarxes socials per ser més interactiva, desdibuixant així les línies que la separaven al principi de les seves competidores.

Instagram ha incorporat un distintiu de verificació de comptes per celebritats, atletes i marques, de manera que l'usuari distingeixi quins són els autèntics i quins són les imitacions o perfils falsos.

Twitter reacciona

Conscient que els seus usuaris comencen a perdre interès per escriure tuits i el camp audiovisual guanya adeptes, Twitter ha anunciat que el 2015 donarà l'oportunitat de gravar, editar i compartir vídeos sense necessitat de l'aplicació paral·lela Vine, que permet penjar curts de sis segons (la restricció augmenta la creativitat, segons els seus autors).

El que sembla clar és que els consumidors digitals, àvids de novetats, estan centrant la seva mirada cada vegada més al món de l'audiovisual per sobre de la paraula pescada a la xarxa, i que, quan es tracta de Twitter, ve contaminada en massa casos per les polèmiques espinoses de molts continguts.