Els germans Joan, Jordi i Josep Roca s'uniran a Pau i Marc Gasol per fomentar un estil de vida saludable amb un projecte que busca transmetre, a través dels contes, la importància de la cuina sana i l'exercici físic entre els més joves.

Segons ha avançat Joan Roca, es tracta d'un projecte que estarà sota el paraigua de la Fundació Gasol, de la qual els Roca són patrons, enfocat sobretot a nens, "perquè es prenguin seriosament la importància de l'esport i l'alimentació".

Roca, que fa unes setmanes va participar durant el fòrum de Davos en un debat d'experts sobre cuina i medicina, que demostra el pes que està adquirint la gastronomia a nivell mundial, incideix en la importància de "llançar missatges amb responsabilitat" des de la posició de "reconeixement" de la qual gaudeixen els cuiners o els esportistes de referència.

"Crec que hi ha molta predisposició social i hem de reflectir-la amb actuacions concretes, però per això hem de ser cauts i responsables", remarca.

El repte, segons el seu criteri, és aconseguir que "el missatge arribi de debò: sembla que tothom sap el que és bo i el que és dolent, però cal prendre'n consciència real i nosaltres tenim aquest paper, per evitar que els més joves es deixin endur per l'alimentació industrial que els envolta".

"La cuina té ara mateix un problema perillós, que és la frivolitat. Estem començant a ser premsa groga i això és complicat perquè difumina els missatges que llancem. Però això és fruit de la societat canviant en què vivim", afirma el cuiner gironí.

Per a Roca, el boom dels programes de televisió sobre cuina, "que en algunes ocasions ratllen la superficialitat", té una lectura positiva, que és "fer entendre a la societat el treball professional que hi ha darrere de la cuina".

"Sempre hi haurà un discurs més elitista, però jo hi veig la vessant positiva", subratlla Roca, que abandera una cuina basada en la tradició i en l'entorn.

Encara que El Celler de Can Roca és creativitat i avantguarda, la seva cuina és un exemple de com l'art i la innovació no estan renyits amb la tradició.

El que ha estat el primer restaurant del món -segons la llista dels 50 Best, en la qual ara ocupa la segona posició, darrere de Noma- beu directament de la cuina de la seva mare, la de Can Roca, on els germans van créixer i van somiar amb la cuina que han aconseguit aixecar, porta amb porta amb el restaurant familiar.

"La nostra cuina és molt sofisticada, molt d'avantguarda i compromesa amb la creativitat, però al mateix temps arrossega aquest bagatge cultural, històric i tradicional d'una cuina molt rica, la catalana, que és una síntesi del Mediterrani", comenta.

Una definició que explica el seu èxit, "en haver aconseguit seduir la gran crítica internacional amb una cuina tradicional, reconvertida en alguna cosa diferent, però que té molt de l'entorn".

Potser una dada que reflecteix aquest fet és que El Celler rep un 40 % de comensals de la zona, cosa "molt rara en un restaurant d'alta cuina", segons Roca, "ja que normalment els percentatges de clientela internacional es disparen, perquè els locals no sempre aconsegueixen entendre la connexió amb l'entorn".

Una cuina que ha canviat molt amb el periple que els germans van emprendre el passat estiu pel continent americà, un projecte social finançat per BBVA que ha quedat reflectit en el documental Cooking Up a Tributi, projectat a la Berlinale. "Nosaltres havíem dit sempre que no volíem obrir un altre Celler en un altre lloc del món, perquè no podem estar a Girona i alhora a Qatar o a Hong Kong. Respectem molt els companys que ho fan, però nosaltres no en sabem. El que sí podíem fer era tancar unes setmanes i cuinar fora. Això ha estat una experiència increïble", assenyala.

Amb parada en escoles de Houston, Dallas, Monterrey, Bogotà i Lima, entre altres ciutats, aquest viatge ha portat els Roca no solament a compartir la seva cuina amb joves d'aquests països, sinó a visitar mercats, productors de cafè o de "papes" i cuiners amb els quals s'han "obert la ment i assolit inspiració per a la creativitat", conclou Roca.