L'alliberament sexual de la dona que ven la novel·la d'èxit Cinquanta ombres d'en Grey, l'adaptació cinematogràfica de la qual arriba divendres als cinemes, és mentida, segons defensen en un estudi les professores universitàries Cristina Pujol (UAB) i Meritxell Esquirol (UOC). Les professores de Sociologia de la Comunicació han elaborat un estudi titulat "Subjectes sexuals, objectes comercials: sexualitat femenina com a lifestyle a Cinquanta ombres d'en Grey", en què conclouen que tant la novel·la com la pel·lícula són un producte de mercadotècnia que preserva "la mirada masculina, heterosexual i blanca".

L'èxit editorial, que ja ha venut 20 milions d'exemplars a tot el món, "combina l'habitual discurs de l'amor romàntic tradicional amb una vivència de la sexualitat femenina lliure i plena, però convertint-la en objecte comercial", afirma Esquirol. Les autores han analitzat l'imaginari sexual femení del llibre i han conclòs que "la feminitat segueix sent un valor mercantil; encara que sembla que el llibre democratitzi la representació de la dona, en realitat fa referència a un ideal femení que consumeix sexe com qui compra un objecte glamurós".

Encara que "el relat es focalitza en el plaer sexual de la protagonista femenina, intervenen diferències de gènere i de distinció social: Grey modela Anastasia segons la mirada dominant, hipersexualitzant-la pel desig, sofisticant-la i aportant-li glamur". "En el llibre, la sexualitat femenina es dissenya com un producte sofisticat", amb una representació masclista, i es ven "com un producte que es consumeix com un estil de vida", resumeixen les investigadores.

Aquest model de feminitat ha passat de la submissió a la hipersexualització, i és en aquest punt -segons les professores- que es construeix una "feminitat narcisista en què el sentit de l'autoexigència i la disciplina resulten fonamentals: ser sexi, agradar-se sent sexi i estar sempre disposades a ser-ho".

Les investigadores consideren que "el nou imaginari sexual femení omnipresent en els mitjans tendeix a la hipersexualització i a promoure la 'cultura de l'striptease'".