Michele Ferrero, creador de Nutella i propietari del grup confiter italià del mateix nom, va morir ahir a Montecarlo després d'estar diversos mesos malalt.

Considerat un dels homes més rics d'Itàlia, amb un patrimoni xifrat en 23.000 milions de dòlars segons l'índex Bloomberg, la companyia Ferrero produeix alguns dels productes dolços més coneguts, com Ferrero Rocher, Kinder Bueno, Nutella, Ous Kinder o els caramels Tic Tac.

La popularitat dels seus productes fa que la companyia estigui present en 53 països amb més de 34.000 empleats a tot el món.

Reaccions polítiques

La mort d'un dels empresaris italians més importants ha despertat múltiples reaccions polítiques en el país.

El ministre d'Exteriors, Paolo Gentiloni, va assegurar que Mi?chele Ferrero "va saber conjugar la innovació amb la tradició i el fet genuí d'Itàlia" a més de destacar que era un "home conegut a tot el món i especialment a Itàlia". El ministre també va elogiar la iniciativa de l'empresari en l'àmbit de les responsabilitats socials lligades a la seva activitat comercial i va recordar que "queden els seus valors humans i empresarials".

Sergio Mattarella, president d'Itàlia, va enviar un telegrama a la família de l'empresari, on assegurava que va rebre amb molta emoció la mort de Michele Ferrero, de qui reconeixia la "seva raça d'empresari, conegut i apreciat a Itàlia i a l'estranger".

La presidència italiana va destacar que Ferrero va ser "durant molts anys una figura destacada de la indústria italiana" i va recordar "la seva gestió per mantenir el ritme dels temps gràcies a productes innovadors". Per això, va assegurar que el país "el recorda amb gratitud per la feina de suport i promoció de la cultura".

L'estratègia Ferrero

Situat en el número trenta de la classificació de persones més riques del món segons el semanari Forbes, Michele Ferrero va heretar, a l'any 1957, l'empresa fundada pel seu pare i va reunir marques de confiteries arreu de tot el món.

L'inici de l'empresa Ferrero va estar relacionat amb la necessitat de proporcionar ingredients per al negoci de la pastisseria de l'esposa de Pietro Ferrero. La famosa crema de xocolata Nutella va néixer amb la necessitat d'aprofitar l'abundància de les avellanes, ingredient bàsic del producte.

Michele Ferrero va teixir, des dels seus inicis, una forta relació amb els seus treballadors i va ?desen?volupar una estratègia de comunicació que va aconseguir l'èxit de les marques del grup. De fet, d'entre les diferents accions de Responsabilitat Social, destaca la Fundació Alba.

Situada al Piamonte, el bressol dels Ferrero, la Fundació Alba treballa per assegurar el benestar i activitat dels diferents treballadors de la companyia.

La companyia, que a vegades ha estat criticada per l'elaboració de productes industrials i rics en greixos, també treballa per inculcar la pràctica de l'esport entre els més joves. Kinder+Sport promociona la pràctica de la vela i l'atletisme.

Tot i que Ferrero sempre va tenir com a referència a la multinacional suïssa Nestlé per les imponents xifres de negoci, sempre va voler mantenir un cert prestigi empresarial allunyat de la producció industrial massiva. Per això Michele Ferrero va rebutjar adquirir la britànica Cadbury, símbol d'una companyia que Ferrero considerava llunyana a la "filosofia d'Alba".

En l'actualitat, el grup Ferrero, que segueix sent eminentment una empresa familiar, té un total de vint plantes de producció i recentment el seu màxim responsable, Giovanni Ferrero, va apuntar que Àsia i Llatinoamèrica seran les regions que faran créixer el mercat mundial de dolços a l'horitzó de 2020.