Un projecte de geolocalització ha permès a centres d´educació Primària i Secundària crear continguts digitals que documenten, i promocionen, el patrimoni del seu entorn. Aquesta acció s´ha emmarcat en un projecte col·laboratiu per a aplicacions mòbils, el Mobile History Maps (MHM), una iniciativa que apropa a les noves tecnologies disciplines que solen estar-ne allunyades.

L´impulsor és el Departament d´Ensenyament -dintre del Barcelona Mobile World- i el projecte consisteix en crear continguts per a una aplicació per a dispositius mòbils i ordinadors. Aquesta activitat se centra en la georeferenciació sobre un mapa d´indrets amb valor patrimonial, en el qual cada paràmetre es distingeix per colors: d´una banda, els edificis, les construccions i els monuments -que s´assenyalen amb un indicador blau-; els espais naturals -de color verd- i culturals -vermell-.

Un cas pràctic

L´institut Montsoriu, d´Arbúcies, és un dels centres gironins que ha participat en el Mobile History Maps, després que el professorat considerés que seria interessant i beneficiós per al seu alumnat -de 2n i 3r curs d´ESO-. Un dels factors que els docents del Montsoriu van valorar positivament és que es tracta d´un projecte d´Aprenentatge Servei; el que vol dir que els estudiants aprenen, alhora que fan un servei a la societat ja que la seva tasca ajuda a difondre el patrimoni monumental, cultural i natural de l´entorn proper.

El centre també va valorar que la iniciativa afavoreixi l´aprenentatge en grup i col·laboratiu, així com els va semblar positiu «l´enfoc competencial i interdisiplinari» d´un projecte que relaciona diferents àrees. Un altre aspecte positiu per a l´institut d´Arbúcies és que el projecte promou «un ús responsable de les noves tecnologies, com a productors de continguts i no com a consumidors». I finalment, destaca que proposa «accions motivadores que afavoreixen un aprenentatge significatiu, estimulen la comunicació» i el resultat és «un producte que té projecció».

L´alumnat de segon s´ha centrat en el Castell de Montsoriu, les seves llegendes i el recorregut que van fer a peu per anar-hi. I el de tercer ha treballat 4 centres d´interès d´Arbúcies: les fonts de bomba i safareigs, el Roquer i el jardí deondrològic, els itineraris de la riera i Rusiñol. De tots els punts escollits, els estudiants han fet diverses aportacions, amb imatges, textos, videos i àudios en català, castellà i anglès; en alguns casos, també s´han enllaçat a diferents webs. Una vegada s´han activat els punts georeferenciats, qualsevol persona hi té accés des d´un ordinador o amb un dispositiu mòbil. Aquesta feina realitzada per l´institut Montsoriu exemplifica el mètode de treball que se segueix en el projecte Mobile History Maps, que està obert a centres d´arreu de Catalunya.