Edicions de la Ela Geminada acaba de publicar la primera antologia detextos filosòfics sobre el suïcidi, titulada O no ser. L'obra, a cura d'Oriol Ponsatí-Murlà, professor de la UdG i editor de la Ela Geminada, es presentarà dilluns dia 16 de març en un acte a la llibreria La Central de Barcelona. "Aquest llibre recull, per primera vegada en català (no existeix, tampoc, cap llibre similar en llengua castellana), els textos filosòfics més importants, des de Plató fins a Cioran, dedicats a la qüestió del suïcidi", escriu Ponsatí-Murlà. En total s'hi apleguen 24 textos d'autors com Montaigne, Hume, Voltaire, Marx, Nietzsche o Camus. ddg girona

Edicions de la Ela Geminada va presentar ahir la reedició de Nàufrags, la novel·la que Prudenci Bertrana va ambientar a Banyoles, sense esmentar el nom de la ciutat, i que té com a protagonista un capellà que és ordenat sacerdot a Girona, fet que el portarà a la ruïna moral, perquè s'enamora de la seva cosina i, és clar, aquest és un amor prohibit.

Nàufrags és el tercer volum de la Biblioteca Prudenci Bertrana, una col·lecció dirigida pel professor de la UdG Xavier Pla que té per objectiu la publicació de l'obra novel·lística completa de Prudenci Bertrana entre 2013 i 2017. Anteriorment, s'han publicat les novel·les Violeta i Josafat. El proper mes de maig apareixerà el quart volum de la col·lecció: Jo! Memòries d'un metge filòsof.

La nova edició de Nàufrags recupera, per primera vegada, l'edició definitiva establerta per l'autor l'any 1930 i publicada aquell mateix any a l'editorial Proa. Les edicions posteriors de Nàufrags (Selecta, 1965 i L'Alzina, 1986) es van continuar basant en la primera edició (1907) i, segons Oriol Ponsatí-Murlà, editor de la Ela Geminada i curador d'aquesta edició, "nombroses incorreccions que ja havien sigut esmenades per Bertrana el 1930".

Ponsatí-Murlà fa pública a l'estudi introductori de Nàufrags una carta inèdita de Joaquim Ruyra adreçada a Bertrana després de la primera lectura de l'obra. Ruyra, admirat per la novel·la, diu a Bertrana: "crec que la vostra novel·la, avui per avui, es la primera entre totes les del nostre renaixement".

Per Ponsatí-Murlà, les tres novel·les Violeta, Josafat i Nàufrags conformen, si no una trilogia, sí un cicle amb el comú denominador de temes recurrents com el sacrilegi i la confrontació entre una naturalesa "rústica, innocent i verges", d'una banda, i el context "opressor levític de la ciutat", de l'altra. Una ciutat que en les tres novel·les sempre és Girona.

El drama del capellà banyolí de Nàufrags anticipa el drama que molts capellans viuran al llarg del segle XX després d'optar pel celibat a una edat molt primerenca, quan encara no tenien maduresa per fer-se càrrec del que una decisió de per vida suposa.

"Aquesta novel·la no deixa de ser representativa d'un drama humà que hi ha hagut darrere de vocacions forçades per les circumstàncies", comenta Ponsatí-Murlà, i afegeix que Bertrana, que també era pintor, és un "absolut mestre de les descripcions dels paisatges i aquí s'hi troba el seu millor registre".