A l'escriptor David Cirici no li és aliè el món de l'art, des de pràcticament el seu naixement. El seu pare, Alexandre, va ser un important crític, a més de catedràtic en aquesta matèria. Ara, en el seu últim títol, El lladre del Guernica, narra una història en què Pablo Picasso i Joan Miró tenen el seu pes. En una entrevista, l'autor explica que amb aquesta novel·la ha viatjat al París de 1937 i ha entrat dins del Pavelló de la República Espanyola, on en aquell moment ?s'exhibien dos grans murals, el ?Guer?nica, de Picasso, i El Segador, de Joan Miró. Els serveis secrets de l'Alemanya nazi volien segrestar la primera d'aquestes obres, però la que va acabar desapareixent va ser la del barceloní.

A més d'aquesta trama amb ingredients de thriller i que té a veure amb un episodi real, Cirici basteix un relat en el qual tindran la seva importància Sílvia, una galerista en crisi, després de separar-se de la seva parella, una violoncel·lista lituana, i una pintora, de nom Lorenza, amb qui també mantindrà una estreta relació. Reconeix l'autor català que "al cap i a la fi, les novel·les acaben servint per parlar de la vida, d'amors, desamors, situacions de desencant, o del rancor que provoquen determinats successos". La novel·la, publicada per Proa, va ser escrita fa un parell ?d'anys, quan ell es trobava en ple procés de separació. "Finalment, sempre escrivim de la nostra vida", postil·la Cirici.