La Fundació Gala-Salvador Dalí durà a terme a Xangai, entre novembre i febrer pròxims la segona gran exposició d'obres del pintor surrealista Salvador Dalí a la Xina, 14 anys després d'una primera mostra a Xangai i Taipei que va atreure a 370.000 persones.

Es tracta de l'exposició "Mitjans: Dalí", amb més de 200 obres d'art que mostraran com l'artista català "va descobrir la importància de la cultura de masses, i va ser el primer que la va entendre i va desenvolupar la seva pròpia estratègia d'interacció amb els mitjans de comunicació" per crear-se una imatge.

Així ho ha explicat a Efe avui Juan Manuel Sevillano, director de la Fundació, convençut de portar, en el moment i al lloc adequats, una exhibició que demostra com aquella actitud "va afectar també a la seva creació artística" a la vegada que "va generar aquella capacitat d'arribar a tothom, aquella marca i aquella popularitat que segueixen vives avui".

L'exposició suposa el seu retorn, ara com un primer pas d'un pla per tenir una presència més constant al gegant asiàtic, després de l'èxit de la mostra "Dalí, un geni del segle XX", que el 2001 va atreure a 120.000 persones al Museu d'Art Modern de Xangai, i després a 250.000 més a Taipei (Taiwan).

En aquesta ocasió la Fundació no exposarà en un museu convencional, sinó a l'edifici K11, un emblemàtic gratacel comercial de Huaihai Zhong Lu, una de les dues principals avingudes que creua el cor de Xangai.

Per a Sevillano, són "el lloc adequat i el soci adequat" per a reiniciar la presència de Dalí a la Xina a través del seu representant més legitimat, la seva fundació, no només amb exposicions sinó també amb publicacions i activitats educatives i de divulgació de la seva obra.

A l'octubre pròxim, poc abans de l'estrena de l'exposició, s'inaugurarà una versió xinesa del portal de la Fundació, amb continguts especialment pensats per al públic oriental.

"Per a una exposició sobre els mitjans de comunicació, sobre el Dalí constructor de marca, estem al lloc adequat: és un lloc on moltíssima gent que no aniria potser a una mostra com aquesta més que perquè havia vingut de compres" i se la troba, ha explicat avui a diversos mitjans espanyols.

"Aquest és un tema amb el qual no se'ns han de caure els anells, perquè aquesta és la nostra finalitat, comunicar, educar i divulgar al màxim nombre de gent possible", més encara en un país on la imatge de Dalí és la de "la marca i la iconografia espectacular" que l'artista es va crear a si mateix, tot i que encara sense "rigor" intel·lectual.

"La nostra missió és que això comenci a ser conegut també, precisament perquè Dalí és una marca d'èxit, en certa forma és com la primera estrella del rock, té amants de la seva obra que el segueixen com si fos a un grup de rock", ha comparat Sevillano, i a "la Xina la relació (amb el públic) s'assembla més a això".

"Els conceptes d'autenticitat i legitimitat han de ser explicats amb més efectivitat aquí", ha conclòs, en un país on amb prou feines hi ha hagut grans mostres de l'artista, però sí aparicions puntuals de la seva obra, o d'obres inspirades en la seva feina, i a vegades hi ha confusió en part del públic.

"Tot allò que ens legitima en un entorn occidental aquí no és suficient per donar per fet que arribarem i triomfarem", ha admès Sevillano, però "ja no es pot no ser a la Xina més temps".

Una mostra que és només, ha insistit, "un primer pas d'un pla que fa anys que està gestant-se".