El destí, sempre cruel, ha fet que coincidissin el mateix cap de setmana dos festivals, si no iguals similars, de futur ben diferent. Mentre el PopArb que se celebra a Arbúcies va anunciar pocs dies abans d'inaugurar-se que llança la tovallola i que la d'enguany serà la darrera edició, a l'altra banda de les comarques gironines, a Sant Joan de les Abadesses, el Clownia es convertia en festival-acampada d'estiu disposat a agafar-li el relleu. Si hi ha algun budista a la sala, pot aferrar-se a la idea que l'esperit del PopArb es reencarna en el Clownia.

L'organització del PopArb va anunciar que aquesta seria la darrera edició del festival fa tot just dues setmanes.

Després d'onze anys, els impulsors han decidit posar fi a la cita perquè el ritme de venda d'entrades no permetia assegurar-ne la continuïtat. Apuntaven com a possibles causes la "bombolla" de festivals que hi ha actualment, l'IVA cultural, els problemes per cobrar les subvencions de les administracions i també una possible pèrdua d'interès del públic que, a més, ha de suportar els efectes de la crisi. El festival va néixer el 2005 per donar veu a la nova escena musical catalana -situada en circuïts més independents -quan llavors no era coneguda. Malgrat tot, en l'edició d'aquest any -una mena de cant del cigne- la programació és altament interessant, i més esperant que contribueixi al reconeixement del llegat que deixa el festival.

En concret, el PopArb ha estrenat la producció pròpia Cutting out the atlantic, que combina la música folk d'Eef Barzelay i Senior i el Cor Brutal, i quatre concerts amb format experimental. Es tracta de "#repteexperts", una jam session d'indie, la "Nit del Caballo Cantador", improvisació vocal amb la participació del públic, "Micro-Zènit", versió comprimida de veu i guitarra de "Cénit" de Standstill i "Anarquia és independència", on es barrejaran poesia, música i dansa.

I a quilòmetres de distància...

Lluny de les Guilleries, ja gairebé deixant de ser Prepirineu per ser totalment Pirineu, va néixer l'any passat Clownia, també amb l'esperit de dos dies de festival i acampada. Però no ha sigut fins aquest any que s'ha convertit en un festival d'estiu, ja que la primera edició es va celebrar a la primavera. Reencarnació o no de l'esperit del PopArb, com a mínim omplirà un buit. I a fe que amb empenta, perquè molt abans del seu inici ja havia venut les 5.000 entrades.

Des de divendres al matí fins ahir a la nit han passat pel recinte del festival i pel mateix poble de Sant Joan de les Abadesses milers de persones. Si els organitzadors del PopArb mostraven el desencís lògic els del Clownia -els impulsors del qual són la banda Txarango- són tot el contrari i es mostren eufòrics bans inclús del balanç final.

Per la plaça del poble hi han passat noves propostes com el pop rock de Cybee, la festa d'El Son de la Chama, la música negra de les encantadores Sey Sisters o la gresca imparable de l'Orquestra Di-Versiones.

La Ciutat de Clownia, espai escènic dins del recinte del festival, en una zona amb gespa, ha acollit els espectacles de circ. L'escenari Àgora ha sigut el cor de Clownia: una gran carpa de circ que aplega la vessant més social del festival. Música, teatre i circ com a eines de transformació social. És l'escenari per on han passat Leo Bassi, Amparo Sán?chez, Zulú 9.30, espectacles de Tinixara i Catastrofer i el folk dels Randellaires. Les dues jornades les va tancar a la sortida del sol, el resident Dj OGT.

A l'escenari principal hi han actuat els plats forts de Clownia. La millor música festiva de vocació internacional personalitzada en els propis de Txarango i La Pegatina a més dels clàssics francesos Babylon Circus, els valencians Aspencat i Zoo, els rumberos que retornen Gertrudis, els espectaculars suecs Hoffmaestro, el divertit El Niño de la Hipoteca i tancaran les nits els japonesos Caribbean Dandy i el col·lectiu festiu Calavera Collective.

Uns moren perquè puguin néixer els altres. És el cicle de la vida, i també dels festivals.