Temporada Alta acumula una llarga trajectòria i, edició rere edició, ha aconseguit guanyar públic i prestigi. En una entrevista a l'ACN, el director artístic, Salvador Sunyer, explica que afronta la 24ena edició amb l'objectiu no tant de fer créixer el festival en xifres sinó de portar la cultura a nous col·lectius. "Ens equivoquem si només treballem pel públic, hem de fer-ho per als ciutadans i acostar la cultura a persones que mai han entrat a un teatre", defensa. Per això, el festival inaugura amb un espectacle de carrer al Barri Vell, estén el nombre de petites seus -des de Perpinyà a Barcelona- i amplia el ventall de preus. "La cultura és l'única cosa que pot cohesionar un país", afirma.

El festival Temporada Alta arriba a les 24 edicions i presenta la programació més àmplia de la seva història: 110 espectacles, 181 funcions i 45 estrenes (29 d'absolutes, onze a l'Estat i cinc a Catalunya). El director artístic, Salvador Sunyer, remarca que aquesta aposta per fer gran el festival no és una qüestió de números. "Fem més gran el festival perquè l'objectiu primordial és intentar que els espectacles arribin a quanta més gent millor, no parlo de vendre més entrades -que si es pot sí, és clar-, sinó arribar a gent que no ha entrat mai a un teatre", ha manifestat.

Per això, el festival inaugura la 24ena edició amb un espectacle de carrer -amb el foc de protagonista- que farà que el Barri Vell de la ciutat llueixi com en l'època medieval. L'espectacle és una de les produccions pròpies del festival i s'ha encarregat a Carabosse. A més, promou altres accions com la projecció de la pel·lícula sobre el muntatge de 'Migranland' -que Àlex Rigola va crear per al Temporada Alta del 2013- i que es passarà a la plaça dels Colors de Salt, una de les zones amb més percentatge d'immigració. "Estic segur que el 90% de les persones que vegin la pel·lícula mai han entrat a un teatre", apunta.

Per acostar el festival a quanta més gent millor, el Temporada Alta també incorpora noves petites seus on es representaran espectacles: Palafrugell, Torroella de Montgrí, Banyoles, Barcelona o Sant Cugat s'afegeixen a la llista d'altres municipis com Celrà, Bescanó o Perpinyà, on es podran veure fins a cinc espectacles. "Girona i Salt han de continuar essent les seus del festival, però hem d'estendre'l per la geografia perquè arribi a més gent", apunta Sunyer.

Una altra de les eines per aconseguir aquest objectiu és el preu de les entrades. Segons explica Sunyer, han aplicat el "ventall de preus" per tal que el fet econòmic no sigui un fre per accedir a la cultura.

Combatre el "menyspreu" per la cultura

Sunyer és molt crític amb el moment que travessa el món de la cultura. Segons afirma, està "menystinguda i menyspreada" per tots els partits. Des de la dreta perquè la veuen com una "cosa que els va en contra" i, des de l'esquerra, perquè la interpreten com "una forma de luxe". Per això, el director artístic reivindica que la cultura s'ha d'entendre com un dels béns bàsics d'una societat i que s'ha d'equiparar a la sanitat o l'educació. "Una societat només està articulada i funciona si molta gent poc accedir a la cultura", afirma.

Per això, s'aventura fins i tot a llençar a un missatge als futurs governants en cas que Catalunya esdevingui independent. "En el món de la cultura, un futur pitjor és de molt mal veure; vull creure i crec que si s'aconsegueix de fer un país nou només el podrà articular la cultura", manifesta.

I afegeix: "Demano als futurs gestors que pensin la cultura d'una altra manera, ha de ser un eix primordial i anar lligat a l'educació, de res servirà fer una fotocòpia del que ja tenim, ara és l'oportunitat de canviar les coses", apunta. A més, considera que Catalunya té una estructura potent de teatres, auditoris i biblioteques i que, per tant, "no cal crear estructures potents sinó dotar-les de continguts potents".

Més planificació per coproduir

Un dels elements distintius del Temporada Alta és la seva capacitat de coproduir espectacles, no només a nivell nacional sinó també -i cada vegada més- amb teatres de fora. Ara bé, un dels principals esculls és la forma d'organització a què està sotmesa el festival. Sunyer reconeix que les administracions públiques -a excepció de l'Estat que, segons assenyala Sunyer, l'any passat va aportar 52.000 euros tot i endur-se més de 100.000 euros en concepte d'IVA de les entrades- fan aportacions importants per a la supervivència del festival, que té un pressupost de 2,8 MEUR.

Ara bé, les institucions els atorguen aquests diners de manera anual i això és un fre a l'hora de coproduir espectacles amb teatres europeus, on treballen a diversos anys vista. "No és que vulguem més diners, és que demanem tenir-los en els tempos que treballen els teatres europeus", ha manifestat.

En relació a la coproducció, Sunyer es posa les mans al cap quan és preguntat pel centre d'arts escèniques El Canal de Girona-Salt que, tot i tenir pressupost aprovat i un flamant edifici, no funciona perquè no s'ha designat encara un director des de que ell va deixar-ne la direcció que havia assumit de manera temporal.

Durant anys, aquest centre va ser la peça clau que ajudava el festival en la coproducció (en quatre anys el Canal va fer produccions que han vist 600.000 persones de 20 països) i ara el festival ha hagut d'inventar una fórmula nova de cooperació amb l'Ajuntament de Girona, la Diputació i la Generalitat. "Espero que això s'arregli aviat, és al·lucinant perquè els diners hi són i seria molt bo pel país que El Canal tornés a engegar", ha manifestat.