El 34% dels anuncis de joguines que els nens i els adolescents catalans van mirar per televisió en l'última campanya del Nadal contenien estereotips de gènere, segons un estudi elaborat pel Consell de l'Audiovisual de Catalunya (CAC), que constata que està disminuint aquest percentatge cada any. Segons va informar ahir en una nota l'organisme, l'estudi La representació dels estereotips de gènere en la publicitat de joguines durant la campanya de Nadal 2015-2016 destaca que aquesta xifra, encara que és alta, suposa el nivell més baix de la presència d'estereotips de la sèrie d'estudis iniciada pel CAC des de 2001.

L'informe va analitzar la presència d'estereotips de gènere en 212 anuncis de la campanya publicitària de joguines emesa entre el 10 d'octubre del 2015 i el 6 de gener del 2016 a les televisions TV3, el Super3/33 i 8tv. Des d'un punt de vista comparatiu en relació amb els estudis equivalents realitzats pel CAC des de 2001, ?s'observa que el pic màxim d'estereotips de gènere es va produir en la campanya de Nadal 2004-2005 (50,4 % sobre el total de les formes publicitàries). La publicitat de joguines mostra, majoritàriament, estereotips femenins: del total d'espots amb representacions d'estereotips de gènere, un 56,9% són femenins.

Tres models repetits

Les tres representacions d'estereotips de gènere que més es repeteixen en els anuncis de joguines que s'emeten a la televisió són nen que juga sol amb altres nens o que no interacciona amb nenes de manera igualitària (estereotip masculí), amb el 19,8% del total; nena que juga amb una nina (estereotip femení), també amb el 19,8%, i nena que juga només amb altres nenes o no ho fa amb nens de manera igualitària (estereotip femení), amb el 19%.

El ple del CAC ha acordat així mateix enviar l'informe a la Comissió d'Igualtat de les Persones del Parlament, Comissió de Control de l'Actuació de la CCMA, a l'Institut Català de les Dones, a l'Associació Empresarial de Publicitat, al Col·legi de Publicitaris i Relacions Públiques de Catalunya, a l'Associació Espanyola de fabricants de Joguines, a la CCMA i a 8tv.