La Universitat de Girona (UdG) impartirà a partir del mes de gener de 2017 el primer postgrau en diversitat, intel·ligència i altes capacitats, sota la direcció del doctor en Psicologia Ángel Guirado, destinat a subministrar al professorat eines pedagògiques per tractar alumnes superdotats. L'objectiu del postgrau és «proporcionar als professionals de l'educació, la psicologia i la pedagogia les eines bàsiques d'intervenció multidisciplinària per comprendre, valorar i intervenir amb l'alumnat amb altes capacitats intel·lectuals en contextos inclusius», segons ha explicat el mateix Guirado.

El director del postgrau reconeix que en els actuals plans d'estudi dissenyats per les diferents universitats catalanes per als professionals de l'ensenyament «amb prou feines s'estudia el tractament de la diversitat dels alumnes amb altes capacitats intel·lectuals». Segons Guirado, l'actual formació per identificar i tractar aquest col·lectiu de persones superdotades intel·lectualment és «molt limitada, incompleta, descontextualitzada i poc realista».

En aquest sentit, el director del postgrau ha concretat que «a dia d'avui, en algun postgrau i algun màster sobre diversitat es dedica un apartat a la detecció i atenció de les altes capacitats, però no es desenvolupa específicament», per la qual cosa la nova oferta d'estudis de la UdG pretén «omplir un buit en educació». El psicòleg ha descrit les persones amb altes capacitats com a «diferents als seus iguals en la forma de pensar, de gestionar la informació, de processar-la i els interessos de les quals sovint també són diferents». Guirado considera que per a elles «els estàndards d'actuació pedagògics no són sempre vàlids».

Experts en la matèria

El postgrau, que serà de caràcter semipresencial, finalitzarà al juny de 2017, i estarà impartit pel mateix Guirado i altres especialistes en altes capacitats, com els professors de Psicologia Bàsica de la Universitat de Barcelona (UB) Mercè Martínez i de la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB) Antoni Castelló, autors tots dos de diversos manuals de referència sobre les Altes Capacitats.

Entre el professorat i els ponents del nou postgrau també es troben altres docents de la UAB, de la Universitat Nacional d'Educació a Distància (UNED) i de la Universitat Oberta de Catalunya (UOC). També impartiran cursos en el postgrau altres especialistes, com la fundadora de l'associació catalana FANJAC per a l'ajuda a nens i joves d'altes capacitats, Teresa Gómez, que també és mestra, llicenciada en Psicologia i autora de diversos llibres sobre Altes Capacitats, o el degà de la Facultat de Medicina de la UdG i expert en neurociències, Joan San.

Malgrat que Ángel Guirado és també impulsor de l'Observatori de les Altes Capacitats al centre associat de la UNED a Girona, puntualitza que el postgrau és una «aposta personal», desvinculada de l'organisme que dirigeix.

El postgrau, insisteix Guirado, persegueix «donar un salt de qualitat en la formació d'aquells professionals que tenen a veure directament o indirectament amb l'educació enfocada en el tractament de les persones amb altes capacitats intel·lectuals».