El Temporada Alta compleix 25 anys. A les seves esquenes acumula 1.302 espectacles programats i ha aconseguit dur a les sales de teatre un total de 623.076 persones. Aquell festival nascut només amb quatre representacions de teatre l'any 1992 supera ja el centenar de propostes de diferents disciplines artístiques. L'aposta per combinar els muntatges internacionals amb les arts escèniques pensades i produïdes a Catalunya és un dels segells del festival. Al llarg d'aquest quart de segle, un 35% dels espectacles vistos han estat internacionals i més de la meitat (un total de 668) són estrenes ja sigui a nivell absolut, estatal o català. Per Girona i Salt han passat companyies de 41 països diferents i els espectacles coproduïts pel festival han girat a 31 països. A més, s'han programat més de 150 espectacles de companyies gironines. El director, Salvador Sunyer, assegura a l'ACN que el Temporada Alta ha crescut gràcies a la varietat d'estils, l'aliança d'institucions i empreses i la confiança dels espectadors.

El festival Temporada Alta va aixecar el teló fa 25 anys amb l'espectacle 'Degustació' del Talleret de Salt sobre el món de la cuina. Aquell any, el festival va programar quatre propostes. La idea de Salvador Sunyer, Quim Masó i Josep Domènech (Bitó Produccions) era portar algunes companyies de teatre en un mes, el setembre, on no hi havia activitat cultural programada a la ciutat. "Ni molt menys teníem la pretensió d'arribar fins a on hem arribat", reconeix Sunyer.

En aquest quart de segle, aquell petit festival ha pres volada i s'ha situat entre les cites culturals de referència a nivell europeu . Actualment s'arriba a la xifra de 100 espectacles i s'hi pot veure teatre, dansa, circ, música o cinema d'estils i gèneres molt diversos. "El Temporada Alta és diferent d'altres festivals europeus perquè té una programació molt àmplia, des de la música o el teatre més comercial a les propostes de més rabiosa contemporaneïtat", reflexiona Sunyer.

Algunes xifres dels 25 anys

Algunes xifres ajuden a fer-se a la idea de la dimensió i la importància del festival. En 25 anys hi ha hagut 623.076 espectadors, gairebé 111.000 persones han assistit a les activitats complementàries que es fan des del 2003, s'han programat 1.302 propostes i s'han portat espectacles de 41 països diferents. L'espectacle que més gent ha reunit ha estat la inauguració de l'edició 2015, 'La cerimònia del foc', un muntatge gratuït al centre de Girona que van veure aproximadament 32.000 persones.

Del total de muntatges que s'han vist a Girona i Salt, més de la meitat (668) són estrenes a nivell absolut, estatal o català. De fet, un total de 360 espectacles s'han estrenat per primera vegada al Temporada Alta. Un altre fet remarcable és que un de cada tres espectacles que s'hi han representat en aquests 25 anys són de companyies internacionals. I això sense deixar de banda la producció d'arrel gironina: al llarg de la història del festival s'han produït més de 150 espectacles de companyies locals. En total, el festival ha produït o coproduït 291 muntatges. I tot plegat, mantenint ocupacions per sobre del 90% des de fa més de 15 anys. I estenent el nombre de seus ja que, actualment, hi ha onze municipis que acullen espectacles del festival.

Les claus de l'èxit

Al llarg d'aquests 25 anys, el festival ha anat consolidant una personalitat pròpia. Alguns dels eixos que defineixen el Temporada Alta són la projecció internacional, l'aposta per la creació (actualment, el 20% dels espectacles són coproduccions, especialment pel que fa a la creació contemporània), el foment de l'autoria catalana i la projecció de les companyies i creadors gironins.

La història del Temporada Alta també s'explica sempre lligada a un públic fidel que ha fet confiança a la programació que, any a any, anava incorporant més noms i més propostes internacionals. "És un error creure que has de programar allò que vol el públic, el que has de fer és ajudar el públic a fer cada cop un pas més i tornar-se cada vegada més sofisticat i de mirada més àmplia", afirma el director del festival.

Sense anar més lluny, aquest 2016 es podran veure una trentena d'espectacles internacionals representats en llengües com el francès, l'alemany o el lituà. Sunyer està segur que si això ho haguessin fet fa quinze anys enrere "no hauria vingut ningú". "El públic i el festival hem crescut junts i és una veritable aventura comuna", apunta. El director del festival creu que també és important el fet que el festival generi un "component d'autoestima" entre el públic que, sense moure's de Catalunya, té l'oportunitat de conèixer propostes que triomfen a d'altres països o descobrir directors que comencen a despuntar.

"El nostre és un país petit i és essencial portar gent de fora i veure què està passant en el món de la creació", ha remarcat. Per això, en aquests 25 anys han passat pel festival grans noms del teatre del segle XX com Guy Cassiers, Jan Fabre, Krystian Lupa o Oskaras Korsunovas, entre molts d'altres. El director que més vegades ha estat al festival ha estat Peter Brook, que ha presentat muntatges en nou ocasions. "Té tot el sentit perquè és el gran mestre del teatre del segle XX", assegura Sunyer.

En aquests anys, però, al costat dels grans noms del teatre europeu i Sud-americà (el Temporada Alta fins i tot té subseus a Buenos Aires, Lima i Montevideo) també s'ha fet una aposta per la creació catalana i gironina. En aquests 25 anys s'han programat més de 150 espectacles de companyies gironines.

Una altra de les claus que han fet que el festival perduri, segons Sunyer, és l'aliança entre institucions i empreses. El Temporada Alta és una iniciativa privada que compta amb aportacions de diferents administracions públiques, com Diputació de Girona, Generalitat o els ajuntaments de Salt i Girona (el pressupost del 2015 va ser de més de 2,4 MEUR i el 48% provenia de subvencions públiques). Sunyer remarca, però, l'esforç que s'ha fet per trobar patrocinadors i aportacions privades per completar el pressupost.

Objectius de futur

Un dels objectius de futur del festival és aconseguir que aquestes creacions tinguin recorregut fora de Catalunya. Per ajudar-los, s'ha consolidat la setmana dels programadors que porta més d'un centenar de professionals internacionals a conèixer les creacions d'arrel catalana que es presenten al Temporada Alta.

Acostar la cultura a públics que normalment no anirien a teatre o que no tenen diners per a una entrada és un altre dels objectius del festival. En els darrers anys ha iniciat algunes experiències en aquest sentit i el festival vol seguir aprofundint en aquesta línia. "No es tracta de fer caritat, sinó de permetre a aquests públics obrir una petita finestra a un altre món", ha reflexionat Sunyer, que critica que la cultura no té la importància que hauria de tenir i que, especialment des dels estaments polítics, se la tracta com una qüestió "supèrflua i elitista".