L'assassinat de Lev Trotski a mans de Ramon Mercader i la complicada relació d'aquest comunista barceloní amb la seva mare, Caridad del Río, ocupen el centre de la trama d'"El elegido", un film d'Antonio Chavarrias que retrata una època en la qual "els dogmatismes s'imposaven sobre qualsevol principi moral".

La pel·lícula, que s'estrenarà als cinemes aquest 2 de setembre, és una coproducció hispanomexicana amb un repartiment internacional que lidera l'actor mexicà Alfonso Herrera ("Sense 8", "Rebelde"), en la doble pell de Mercader i de Jacques Mornard, l''alter ego' que es va crear en ser reclutat pel servei secret soviètic.

Malgrat que es tracta d'un episodi clau de la història recent, la figura de Mercader va ser molt desconeguda pel públic general fins a mitjan els 90, quan es va estrenar el documental "Asaltar los cielos", de José Luis López-Linares i Javier Rioyo.

El propi Chavarrias reconeix que no n'havia sentit parlar fins que va veure aquella pel·lícula. "Té a veure amb la pròpia història d'Espanya", assegura el director, productor i guionista català. "Hi ha certs temes, particularment els relacionats amb l'esquerra i el comunisme, que no es tocaven".

Després d'una exhaustiva labor d'investigació, que va incloure entrevistes amb el nét de Trotski, i amb persones de l'entorn de la intel·ligència mexicana, el director de "Las vidas de Celia" (2006) va decidir centrar la trama en el període que va des del reclutament de Mercader per la policia secreta soviètica fins a l'assassinat del líder, perpetrat a Mèxic el 21 d'agost de 1940.

Encara que no n'hi ha evidències, Chavarrias sosté que va ser la mare de Mercader, un personatge de pes en l'aparell de Stalin, que interpreta l'actriu espanyola Elvira Mínguez, que va anar a buscar-lo al front, on combatia durant la Guerra Civil, per introduir-lo en els cercles de l'espionatge.

El film la presenta com una dona freda i manipuladora, el paper de la qual en l'assassinat del revolucionari rus i en la implicació del seu fill va ser determinant, com també defensa l'escriptor cubà Leonardo Padura a la seva elogiada novel·la "L'home que estimava els gossos".

"Ella va tenir un paper molt rellevant, sens dubte, i potser sense ella no s'hauria dut a terme, però són especulacions perquè cap dels dos no va voler parlar mai del tema", explica el director.

"Això no obstant, cal entendre que en aquella època el dogmatisme era molt fort. La gent creia realment que es podien canviar les coses, que el fi justificava els mitjans, sense les barreres morals d'avui", afegeix.

Per a Alfonso Herrera, el més complicat ha estat abordar la doble cara del personatge, d'una banda l'impenetrable i calculador Mornard, que va aconseguir enganyar a tots, i de l'altra Mercader, amb la seva part més vulnerable i els seus dubtes.

"Calia estar molt ben posicionat en el mapa emocional del personatge i tenir clar quan era Ramon i quan Jacques perquè eren energies molt diferents", ha explicat l'actor mexicà.

Herrera aventura que Mercader devia ser una persona "molt turmentada, perquè tota la seva vida es va fonamentar en mentides, tot el que feia, i fins i tot l'amor de la seva mare estaven condicionats a una ideologia".

Elvira Mínguez, habituada als papers de dones fortes des del seu terrorista de "Días contados", diu haver-se quedat amb les ganes d'aprofundir més en el personatge de Caritat.

"Ella té una pel·lícula en si mateixa, és curiós que no s'hagi fet. Dels personatges femenins transcendentals no se'n parla tant. Ella no respon al tipus de dona que la societat està preparada per admetre", subratlla.

Caridad del Río/Mercader es va acostar al comunisme després de trencar el seu matrimoni amb un membre de la burgesia barcelonina amb qui va tenir cinc fills i durant la Guerra Civil va participar en els combats abans de convertir-se en agent del NKVD soviètic.

El repartiment d'"El elegido" es completa amb els britànics Henry Goodman, interpretant Trotski, i Hannah Murray, coneguda pel seu personatge de Gilly a "Joc de Trons", que dóna vida a Sylvia Ageloff, la trotskista a la qual Mercader va seduir a París per poder acostar-se al cercle més íntim del rus, i amb la qual es va casar, sense treure's la seva careta de Mornard.