La immigració, la corrupció, la deshumanització i la violència són temes molt presents en les ?obres que s'exhibeixen aquest cap de setmana a Tàrrega, que es fa ressò del compromís polític i social dels artistes i dels seus esforços per buscar nous llenguatges que acostin el missatge a l'espectador.

"La realitat que estem vivint és molt forta i els artistes estan molt connectats amb aquesta realitat", va dir el director artístic de Fira Tàrrega, Jordi Duran, que considera important trobar noves maneres d'aconseguir que aquests temes s'obrin pas fins al receptor en el difícil context d'una societat saturada de missatges.

Com diu el director i dramaturg Ernesto Collado, "ara mateix ens resulta més fàcil imaginar la fi del món que buscar solucions", així que no és estrany que diversos muntatges de Tàrrega parlin de l'apocalipsi.

Aquest és el cas de LAminimAL, que a Apocalypse Uploaded, la transhumanització de les abelles imagina un món postnuclear en el que els éssers humans han perdut la seva forma física i només queda d'ells una identitat virtual que vaga en un núvol.

El llenguatge minimalista i repetitiu de LAminimAL es revela molt adequat per transmetre la fredor i la deshumanització d'un món, el nostre, que va de cap al col·lapse si segueix alimentant la por al proïsme, la intolerància i la violència.

La música i les pinzellades d'humor ajuden a pair un obra difícil però interessant que comença al carrer, passa a la sala i acaba en un prat.

Més explícites són les obres Fes-te banquer. Targetes black: tot el que van voler ocultar-te amb les seves pròpies paraules, de Simona Levi, i Barcelona (contra la paret), de La Pública.

La primera narra el cas Bankia a cavall entre el teatre documental, el drama realista i la comèdia; i la segona mostra la cara fosca de Barcelona, la de l'anomenat cas 4F, la mort de Juan Andrés Benítez i del Centre d'Internament d'Immigrants (CIE).

Una altra qüestió actual, les conseqüències de la bombolla immobiliària, transita per l'obra Tierra Condere, de Maria Capell, encara que l'autora porta el tema a terrenys íntims i connecta un projecte arquitectònic iniciat en l'època de les vaques grasses i detingut per la crisi, amb la soledat i el buit personal.

Una proposta molt interessant que ha nascut gràcies al Programa de Suport a la Creació de Fira Tàrrega.

La denúncia i el contingut polític i social es colen en tots els gèneres escènics, inclòs el circ i el teatre de carrer de gran format, com és el cas de Manifesta, l'obra de la companyia Obskené que tanca cada nit Fira Tàrrega. Un espectacle que fusiona efectes visuals, sonors, circ i text i que després del seu pas per la fira de teatre al carrer de Tàrrega podrà veure's en la festa de la Mercè de Barcelona.